reklama
reklama

Przedawnienie zobowiązań podatkowych. Kończy się rok, na co uważać?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Przedawnienie zobowiązań podatkowych. Kończy się rok, na co uważać? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźNieubłaganie nadchodzi koniec roku, a wraz z nim może dojść do przedawnienia zobowiązań podatkowych. Jest to informacja szczególnie ważna dla przedsiębiorców (podatników), wobec których prowadzone są postępowania podatkowe. Co do zasady, okres przedawnienia roszczeń podatkowych wynosi 5 lat. Często zdarza się jednak, że wszczęte kontrole nie dotyczą bieżących okresów, lecz wcześniejszych. Jak postępować w takich sytuacjach, radzi Mariusz Kuniewski - radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Primo Lege Ossowski Tosik Kuniewski spółka komandytowa.
reklama

Zdarza się, że wszczęte kontrole nie dotyczą bieżących okresów, ale wcześniejszych, co do których organ podatkowy podjął pewne wątpliwości w zakresie prawidłowości ich rozliczenia. Nie pozostaje to bez wpływu właśnie na bieg terminów związanych z ich przedawnieniem. Wielokrotnie, szczególnie przy wielości transakcji do skontrolowania czy też międzynarodowego charakteru działalności danego podatnika postępowanie podatkowe ulega znacznemu przedłużeniu. Wynika to m.in. z konieczności analizy obszernego materiału dowodowego, przesłuchania świadków (często przez wiele terytorialnych jednostek organów kontroli skarbowej). Dodatkowo czas ten wydłuża czynny udział podatnika lub jego pełnomocników w toku takiego postępowania. Jednak gdy organ posiada już niezbędny materiał, na podstawie którego władny jest ocenić czy mamy do czynienia z błędami po stronie podatnika, to powinien zmierzać do jak najszybszego zakończenia postępowania i wydania finalnej decyzji.

reklama

Organ kontrolny może wydłużyć okres przedawnienia zobowiązań podatkowych?

Jednym ze sposobów na uniknięcie przez organ przedawnienia było wszczynanie wobec kontrolowanego niedługo przed upływem terminu przedawnienia postępowania karno-skarbowego, która to czynność powodowała zawieszenie biegu okresu przedawnienia, co z kolei dawało organowi zapas czasu na ukończenie postępowania i wydania decyzji. Argument do wszczęcia tego postępowania stanowiło podejrzenie popełnienia wykroczenia/przestępstwa skarbowego związane z niewykonaniem przez podatnika zobowiązania podatkowego ustalonego przez organ w toku przeprowadzonej kontroli.

Takie działanie organu podatkowego zgodnie z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dn. 17.05.2016 r. (sygn. akt II FSK 893/14) zostało uznane za ewidentne naruszenie zasady zaufania do organów podatkowych. W tym konkretnym przypadku sąd stwierdził, że wszczęcie postępowania karno-skarbowego nie miało innego uzasadnienia, aniżeli ukrycie biernej postawy organu w toku postępowania podatkowego i nieudolności w jego prowadzeniu. Dalsza argumentacja sądu wskazywała na nadzwyczajność instytucji zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, która stanowi wyjątek od zasady, że każde zobowiązanie podatkowe przedawnia się po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jego płatności.

reklama

Zasada prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie

Wyjątkowość tej instytucji wynika również z tego, że organy podatkowe winny w pierwszej kolejności dążyć do wyegzekwowania zobowiązania podatkowego przed jego przedawnieniem, albowiem dysponują szeroką gamą instrumentów, które powinny podejmować z odpowiednim wyprzedzeniem. Sąd podzielił również zapatrywanie wyrażone w wyroku Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z dn. 17.07.2012 r. – P 30/11, w którym Trybunał oceniał instytucję zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych), że wyłącznie szczególne okoliczności mogą stanowić uzasadnienie dla podejmowania działań tuż przed upływem tego terminu i ich kontynuację po jego upływie. Podsumowując treść orzeczenia NSA należy stwierdzić, że organy kontroli skarbowej swoje działania powinny podejmować w ten sposób, aby ostateczne wyjaśnienie sprawy nastąpiło przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dodatkowo, jak sąd słusznie zauważył (przywołując kilka innych orzeczeń sądów administracyjnych), naruszenie zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych może być samodzielną przesłanką uchylenia decyzji podatkowej.

reklama

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, jak ważny jest czynny udział podatnika w postępowaniu, bieżąca analiza zaniechań lub czynności podejmowanych przez organy skarbowe w danej sprawie, w celu wykrycia nadużywania przez nich uprawnień i podjęcie decyzji o zaskarżeniu niekorzystnej decyzji, która mogła być wydana z uchybieniem o jakim mowa powyżej.

Materiał powstał we współpracy
z Kancelarią Radców Prawnych Primo Lege
Ossowski Tosik Kuniewski
spółka komandytowa.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama