O braku bezpiecznego przejścia przez tory kolejowe w okolicy ul. Henrykowskiej w Łodzi mieszkańcy tej części miasta mówią od lat.
Rady osiedla łączą siły ws. budowy bezpiecznego przejścia przez tory
Mowa o sąsiadujących ze sobą osiedlach Stoki-Sikawa-Podgórze, Mileszki oraz Widzew Wschód. Choć są położone tuż obok od siebie wybierając spacer z jednego na drugie osiedle mieszkańcy muszą pokonać ponad 6 kilometrów.Przejście z jednej na drugą stroną torów kolejowych przy dworcu kolejowym Łódź Widzew legalną drogą zajmuje pieszo ponad godzinę. Gdyby istniało bezpieczne przejście ten czas skróciłby się do zaledwie kilku minut.
Do sprawy od początku 2025 roku powróciły rady osiedla Widzew-Wschód oraz Stoki-Sikawa-Podgórze. W liście skierowanym do m.in. prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz PKP Polskich Linii Kolejowych mieszkańcy podkreślają, że liczą na tę inwestycję z uwagi na trwające przygotowania przy budowie Kolei Dużych Prędkości.
- Wspólnie z Rada Osiedla Widzew-Wschód sygnowaliśmy pismo do Hanna Zdanowska, gdzie argumentujemy budowę przepustu w trakcie budowy Kolei Dużych Prędkości. Po oddaniu inwestycji do użytku, bez zmiany lokalizacji komór wodociągowych i kanalizacyjnych, jakakolwiek budowa bezpiecznego przejścia może się okazać niemożliwa
- pisze na swoim profilu w mediach społecznościowych Mieczysław Pakosz, przewodniczący Rady Osiedla Stoki-Sikawa-Podgórze.
O co w imieniu mieszkańców walczą obie rady osiedla?
- Chcemy, aby podczas budowy KDP uwzględniono przepust/tunel lub kładkę dla pieszych i rowerzystów, rozważyć również przedłużenie istniejącego przejścia podziemnego pod dworcem Łódź Widzew, co pozwoliłoby na spójne połączenie Widzewa Wschodu ze Stokami i Mileszkami. Zmienić lokalizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, aby nie blokowała inwestycji
- dodaje Rada Osiedla Widzew-Wschód.
W liście mieszkańcy wskazują, że ich priorytetem jest budowa przejścia dla pieszych w ciagu Henrykowskiej oraz alternatywa w postaci przedłużenia istniejącego tunelu podziemnego pod dw. Łódź Widzew.
Dokument trafił zarówno do prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, jak i spółki Centralny Port Komunikacyjny oraz PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jakie są szanse, że mieszkańcy Stoków, Sikawy, Podgórza, Mileszek oraz Widzewa Wschód zyskają bezpieczne przejście przez tory? O to spytaliśmy wszystkich, do których rady osiedla wysłały swój apel.
Mieszkańcy Widzewa apelują o stworzenie bezpiecznie przejścia przez tory kolejowe
Centralny Port Komunikacyjny informuje, że budowa nowego przejścia pozostaje poza jego kompetencjami.
- W miejscu, o którym mowa w piśmie mieszkańców, tj. w okolicy ulicy Henrykowskiej, tunel projektowany przez CPK w ramach LK85 znajdzie się na głębokości około 4 metrów pod poziomem terenu. W związku z tym ewentualna budowa przejścia dla pieszych pozostaje poza kompetencjami CPK. Zgodnie z aktualnymi rozwiązaniami projektowymi spółka CPK nie ingeruje w infrastrukturę należącą do PKP PLK na przedłużeniu ul. Henrykowskiej
- informuje biuro prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego.
I dodaje:
- Ostatnie elementy projektowanej przez spółkę CPK infrastruktury kończą się przed peronami stacji Łódź Widzew. Tym samym spółka nie będzie także ingerować w infrastrukturę PKP PLK na wysokości peronów stacji Łódź Widzew.
Jednocześnie spółka zapowiada, że ma w planach wybudowanie kładki w okolicy ulicy Widzewskiej.
- Spółka CPK w odpowiedzi na głosy mieszkańców zaplanowała do realizacji budowę kładki nad torami w ciągu ul. Widzewskiej. Wspomniana kładka nie była prezentowana na etapie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego, ale na skutek m.in. rozmów z mieszkańcami i miastem Łódź, zdecydowaliśmy o zwiększeniu zakresu projektowego i skierowaniu do realizacji wspomnianej kładkę w ciągu ul. Widzewskiej
- dodaje spółka.
CPK i ZDiT odpowiadają ws. budowy przejścia przez tory na Widzewie
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi odpowiada, że potrzeby mieszkańców tej części miasta są znane oraz podkreśla, że nowa infrastruktura dla pieszych powstanie w połączeniu z budową Kolei Dużych Prędkości.
- Znane nam są potrzeby mieszkańców o konieczności lepszego skomunikowania Henrykowa, Podgórza, Stoków czy Mileszek z Widzewem. W tym celu przygotowane były dokumenty choćby na wykonanie przejścia dla pieszych w ul. Widzewskiej, które zostały wstrzymane, aby skoordynować z przebiegiem Kolei Dużych Prędkości, co infrastrukturalnie mocno zmieni ten teren. W ramach tych działań analizowane są również inne połączenia
- informuje Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
I dodaje:
- Ponadto miasto podejmuje też na tym terenie inne zadania, jak budowa bezkolizyjnych przejazdów na przedłużeniu al. Hetmańskiej i w ul. Malowniczej, na co złożyliśmy wniosek o dofinansowanie i mamy nadzieję, wkrótce będziemy mogli przystąpić do realizacji. Będą to pierwsze inwestycje, które mają łatwiej skomunikować te tereny. W kolejnych krokach i po ustaleniu wszystkich szczegółów KDP, możliwe będzie rozważenie dodatkowych połączeń, czy większe inwestycje, aby ewentualne dodatkowe połączenia piesze, czy drogowe, były odpowiednio skomunikowane.
Powstanie wyłącznie przejścia przez tory zarząd ocenia jako mało efektywne. Do tego potrzebna jest cała infrastruktura towarzysząca, taka jak chodniki, parking i odpowiedni dojazd - podkreśla ZDiT.
- Samo przejście przez tory bez dodatkowej infrastruktury drogowej w tym odpowiednich dojazdów, chodników, parkingów czy skomunikowanie transportem zbiorowym, nie zapewni odpowiedniego rezultatu w skali jednak dużej inwestycji, jakim byłaby budowa podziemnych przejść czy nawet kładek, a tylko bezkolizyjne rozwiązania wchodzą w grę, jeśli chodzi o przekroczenie tak ważnej i rozbudowującej się trasy kolejowej w osi, której przebiegać będzie również Kolei Dużych Prędkości i towarzysząca jej infrastruktura techniczna
- dodaje Andrzejewski, ZDiT.
O stanowisko w tej sprawie spytaliśmy także PKP Polskie Linie Kolejowe - na odpowiedź czekamy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.