Najpierw prace rozbiórkowe
Zanim tunel zacznie być drążony, trzeba zbudować ku temu podstawy. Dlatego też niezbędne jest wykopanie komory startowej dla maszyny, która wywierci tunel pod Łodzią. Obecnie trzeba zatem skupić się na wycince drzew oraz rozbiórce budynków, bowiem w chwili obecnej uniemożliwiają one rozpoczęcie wydrążania tunelu.Z tego powodu robotnicy rozpoczęli prace porządkowe w pobliżu ulicy Odolanowskiej, gdzie niebawem powstać ma komora startowa dla maszyny TMB.
Opóźnienia i problemy finansowe wykonawcy
Pierwsze prace przy przygotowaniu infrastruktury pod budowę tunelu średnicowego miały mieć miejsce w czerwcu. Tym samym, już na samym początku inwestycji zanotowano 2-miesięczne opóźnienie. Niestety związane jest ono z potężnymi problemami finansowymi Energopolu, czyli lidera konsorcjum odpowiedzialnego za stworzenie łódzkiego metra.Jak informuje portal radioszczecin.pl w materiale z dnia 19 sierpnia, Energopol zalega z wypłatami dla swoich pracowników i ciężko twierdzić kiedy poprawi się sytuacja firmy. Te problemy związane są z gigantycznym wzrostem cen materiałów budowlanych na przestrzeni ostatnich lat. Z problemami finansowymi borykają się wszystkie firmy budujące drogi w Polsce, a Energopol odpowiada m.in. za budowę obwodnicy Warzymic i Przecławia oraz węzła Kijewo.
Obecnie w sądzie rozpatrywany jest wniosek o restrukturyzację, która ma uchronić firmę przed bankructwem. Wcześniej natomiast Energopol złożył wniosek o upadłość, który ostatecznie został jednak wycofany. Dziś, po kilku tygodniach od decyzji firmy, wiemy że udało jej się dojść do porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w sprawie zwrotu dodatkowych kosztów na drogowych inwestycjach (Energopol realizuje sześć drogowych inwestycji dla GDDKiA).
Kłopoty szczecińskiej spółki odbiły się na pracownikach firmy, którzy w wakacje nie otrzymali wynagrodzeń. Zdaniem rzecznika prasowego Energopolu Piotra Żaka pieniądze trafią do robotników jeszcze w tym miesiącu. Środki na wypłaty mają się w firmie pojawić dzięki fakturze wystawionej PKP Polskim Liniom Kolejowym za prace wykonane przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi.
źródło: radioszczecin.pl
Problemy na bok. Myślimy o trzeciej stacji
Te wszystkie problemy, opóźnienia i zawirowania wydają się nie przeszkadzać politykom ubiegającym się o głosy Polaków w nadchodzących wyborach parlamentarnych. Jak powiedział minister kultury Piotr Gliński, prace koncepcyjne nad trzecią stacją “łódzkiego metra” trwają już w odpowiednich instytucjach. Szczegóły są opracowywane zarówno w ministerstwie infrastruktury, jak i u lidera konsorcjum budującego tunel, firmy Energopol.- Będą co najmniej dwa przystanki: Łódź-Śródmieście i Łódź-Polesie. Walczymy o to, żeby był jeszcze trzeci, dodatkowy przystanek, czyli Łódź-Zachodnia. To już będzie prawdziwe metro - przyznał wicepremier Piotr Gliński w rozmowie z naszym dziennikarzem. - Tego miało nie być. Poprzednia ekipa, nasi rywale polityczni, ten projekt zablokowali, wycofali się z niego. My go przywróciliśmy. W tej chwili jest realizowany za 2 mld złotych – dodał minister Gliński.
Kiedy powstanie łódzkie metro?
Jak informowaliśmy wczoraj, rzecznik Energopolu twierdzi, że dopiero po restrukturyzacji będzie wiadomo, które projekty uda się zrealizować. Zaznacza jednak, że firma będzie dążyć do tego, aby wszystkie z nich zostały sfinalizowane. Porzucenie tunelu średnicowego w Łodzi ma nie wchodzić w grę. Nic dziwnego, skoro mowa o inwestycji za prawie 2 miliardy złotych.Pierwotnie koniec prac nad tunelem średnicowym zaplanowano na początek 2022 roku. Już teraz nikt chyba nie ma wątpliwości, że tego terminu nie uda się dotrzymać. Dwumiesięczne opóźnienia na samym początku inwestycji, a do tego duże problemy finansowe lidera konsorcjum odpowiedzialnego za budowę łódzkiego metra nie mogą nastrajać optymistycznie. Patrząc na kolejne miejskie remonty i inwestycje, jak chociaż te na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Rzgowskiej czy na ulicy Jaracza można mieć spore wątpliwości czy pierwsze pociągi w łódzkim tunelu średnicowym zobaczymy w 2022 roku…
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.