reklama
reklama

Rząd faworyzuje Okęcie? Dlaczego łódzkie lotnisko nie może liczyć na takie wsparcie, jak to warszawskie?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Rząd faworyzuje Okęcie? Dlaczego łódzkie lotnisko nie może liczyć na takie wsparcie, jak to warszawskie? - Zdjęcie główne

Czarne chmury nad lotniskiem w Łodzi (fot. archiwum Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta w Łodzi)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Aż 22 osoby, a wśród nich przedstawiciele lotnisk, linii lotniczych i branży turystycznej, wystosowały list otwarty do premiera i ministra infrastruktury. Ich zdaniem polski rząd faworyzuje lotnisko Okęcie w Warszawie, a portom regionalnym, w tym temu w Łodzi, chce narzucić drastyczne podwyżki opłat. Dlatego pod pismem podpisała się także prezes łódzkiego lotniska, dr Anna Midera.
reklama

Dlaczego loty z łódzkiego lotniska są droższe niż z Warszawy?

Przedstawiciele lotnisk, linii lotniczych i branży turystycznej wystosowali list otwarty do polskich władz. Żądają w nim niefaworyzowania pasażerów odlatujących z Lotniska im. F. Chopina kosztem pasażerów odlatujących z innych polskich portów regionalnych. Na czym owo faworyzowanie ma polegać?

!reklama!

Tego dowiadujemy się z pisma skierowanego do premiera Morawieckiego oraz ministra Adamczyka. Mowa o znaczących podwyżkach dla regionalnych portów lotniczych i stosunkowo niższych stawkach dla Portu Lotniczego im. F. Chopina, czyli tzw. Okęcia.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera bowiem dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: 
a)  pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego  – PL im. F. Chopina w Warszawie;
b) druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

W przedłożonej propozycji zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:
1) terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):
a) dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %); 
b) dla Portów Lotniczych  Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%);
2) trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).

Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty” - czytamy w liście otwartym podpisanym m.in. przez prezes łódzkiego lotniska.

„Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.”

Polecamy: Lotnisko Łódź. Loty ze zwierzętami nie muszą kosztować fortuny. Z Łodzi do Włoch Twój pupil poleci prawie za darmo

Trudna sytuacja lotniska w Łodzi 

Jak czytamy w liście, już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne. W 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina  opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.

„Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie! Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego” - piszą przedstawiciele lotnisk, linii lotniczych i branży turystycznej.

Jednocześnie wyrażają swój sprzeciw, wobec planom polskiego rządu.

„Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo „opodatkować” pasażerów polskich portów regionalnych? Podpisani poniżej: linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych”.

Wszyscy podpisani zgłosili także gotowość do podjęcia współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama