Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy “Prawo o ruchu drogowym” zakłada wprowadzenie obowiązku tworzenia “korytarza życia” oraz jazdy “na suwak” przez wszystkich uczestników ruchu drogowego. Czym są proponowane rozwiązania?
Korytarz życia
Tak określa się drogę, której ustępują kierowcy pojazdowi służb ratunkowych, gdy ten jedzie na interwencję. Nowe przepisy mają doprecyzować zasady tworzenia korytarza życia oraz określić w którą stronę mają zjeżdżać samochody, aby ustąpić pierwszeństwa.Jak zakłada nowelizacja, kierujący jadący lewym skrajnym pasem będą musieli zjechać w lewo, podczas gdy poruszający się pozostałymi pasami, będą mieć obowiązek zjechania w prawo. Utworzona przestrzeń powinna pozwolić na swobodny przejazd pojazdy służb ratunkowych.
Suwak
Jazda na suwak to potoczne określenie jazdy w sytuacji zwężenia jezdni, kiedy kierowcy naprzemiennie ustępują sobie pierwszeństwa w miejscu powstania zatoru. Nowe przepisy sformalizują zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, w momencie gdy nastąpi zwężenie jezdni i na drodze pojawi się zator. Dodatkowo wprowadzą zapisy, które uregulują kwestię naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.Rozwiązania proponowane przez ministerstwo są sprawdzone w wielu krajach Europy. Urzędnicy liczą, że poprawią one nie tylko bezpieczeństwo, ale także komfort podróżowania samochodem po polskich drogach.
Regulacje dotyczące zasada tworzenia “korytarza życia” mają wejść w życie 1 listopada 2019 roku. Przepisy odnoszące się do jazdy “na suwak” zaczną obowiązywać po 60 dniach od daty opublikowania ich w Dzienniku Ustaw.
Obie zmiany były już od dłuższego czasu postulowane zarówno przez policję, jak i samych kierowców. Szczególnie “korytarz życia” wydaje się być tą zmianą, która była potrzebna w sposób szczególny.
Wielu użytkowników dróg wraz z tą kwestią podnosi jednak problem pojawiania się bardzo wysokich krawężników w przestrzeni, zwłaszcza dużych miast. Bardzo często zdarza się, iż uniemożliwiają one zjechanie z drogi i przepuszczenie pojazdów służb. Czy władze miast, w tym Łodzi, nie powinny rozważyć tworzenia niższych krawężników, które nie groziłyby uszkodzeniem pojazdu podczas tworzenia “korytarza życia”?
Źródło: 300Gospodarka
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.