Reklama

Reklama

Startuje budowa łódzkiego metra! Pociągi pojadą 25 m pod ziemią, czyli tyle, ile liczy dziewięciopiętrowy wieżowiec

Opublikowano: pt, 26 cze 2020 22:21
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Obecnie postępuje budowa komór startowych. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zapewni nowe możliwości kolejowych połączeń krajowych, międzynarodowych i aglomeracyjnych.

Reklama

W Łodzi są dwie maszyny do drążenia tuneli

Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Transportem rzecznym oraz drogowym dojechały w czerwcu wszystkie elementy dużej maszyny ok.1560-tonowej o ponad 13 średnicy i 110 m długości. Tunel, który wykona będzie miał ok. 3 km długość i średnicę 12,7 m.

!reklama!

Wykonawca przygotowuje komory startowe do drążenia tuneli, w których w następnej kolejności zmontowane zostaną tarcze. W rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej wykonane zostały ściany komory zachodniej, gdzie umieszczona zostanie duża tarcza TBM. Budowane są ściany tzw. łącznika między szybem zachodnim a wschodnim.

Docelowo komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości

Przy komorze startowej dla mniejszego TBM w rejonie ul. Długosza prace obejmują m.in. ściany szczelinowe i przygotowanie ścian komory. Pracuje specjalistyczny sprzęt. Zaawansowane są prace projektowe podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca ma uwzględnić w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).

Tunel połączy Polskę

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W ramach projektu powstaną dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

Tunel w Łodzi w liczbach:

  • 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
  • 3 km – długość odcinka dwutorowego
  • 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
  • 13,04 m i 8,76 m – średnice tarcz maszyn TBM
  • 1560 ton – waga większej maszyny
  • 650 ton – waga mniejszej maszyny
  • 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
  • 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel

 Źródło: PKP PLK S.A.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.