W Łodzi są dwie maszyny do drążenia tuneli
Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Transportem rzecznym oraz drogowym dojechały w czerwcu wszystkie elementy dużej maszyny ok.1560-tonowej o ponad 13 średnicy i 110 m długości. Tunel, który wykona będzie miał ok. 3 km długość i średnicę 12,7 m.!reklama!
Wykonawca przygotowuje komory startowe do drążenia tuneli, w których w następnej kolejności zmontowane zostaną tarcze. W rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej wykonane zostały ściany komory zachodniej, gdzie umieszczona zostanie duża tarcza TBM. Budowane są ściany tzw. łącznika między szybem zachodnim a wschodnim.
Docelowo komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości
Przy komorze startowej dla mniejszego TBM w rejonie ul. Długosza prace obejmują m.in. ściany szczelinowe i przygotowanie ścian komory. Pracuje specjalistyczny sprzęt. Zaawansowane są prace projektowe podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca ma uwzględnić w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).
Tunel połączy Polskę
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
W ramach projektu powstaną dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Tunel w Łodzi w liczbach:
- 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
- 3 km – długość odcinka dwutorowego
- 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
- 13,04 m i 8,76 m – średnice tarcz maszyn TBM
- 1560 ton – waga większej maszyny
- 650 ton – waga mniejszej maszyny
- 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
- 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.