Jeśli uchwała wejdzie w życie, to od 1 kwietnia 2020 roku Łódzki Rower Publiczny czeka szereg zmian. Przede wszystkim pojawi się więcej rowerów niestandardowych, czyli tandemów, rowerów trójkołowych oraz bardzo popularnych rowerów cargo. Nowością będzie możliwość ich zarezerwowania. Rower będzie można zamówić i odebrać na jednej ze stacji wypożyczania. Naturalnie będą wiązać się z tym odpowiednie opłaty. I tak za dostarczenie dla nas roweru na dedykowaną stację zapłacimy 10 złotych, ale jeśli wybierzemy dowolną stację (np. tę aktualnie znajdującą się najbliżej nas) opłata wyniesie już 100 złotych.
Zmienić ma się również sam cennik ŁRP. O ile zmianie nie będą podlegać opłaty za początkowe minuty korzystania (pierwsze 20 minut pozostaje bezpłatne, za kolejne 40 minut zapłacimy jak do tej pory - 1 złoty) to za drugą i każdą rozpoczętą godzinę zapłacimy 4 złote. Jest to zmiana w stosunku do obowiązującego cennika, gdzie za drugą godzinę trzeba było zapłacić 3 złote, a za każdą kolejną - 5 złotych.
Władze miasta będą dążyć do tego, aby nowy operator sieci wprowadził tzw. rowery czwartej generacji, czyli takie, których wypożyczenie i zwrot będą możliwe poza stacją. System miałby działać podobnie jak obecne w Łodzi sieci elektrycznych hulajnóg czy samochodów wypożyczanych na godziny. Jeśli takie rozwiązanie zacznie działać w przypadku miejskich rowerów, przewidziano bonusy za osób, które przyprowadzą rower do stacji wypożyczenia. Bonus będzie wynosił 2 złote.
Rada Miejska proponuje też wzrost opłat m.in. za porzucenie lub zniszczenie roweru. Co ważne, wysokość tej opłaty będzie się różnić w zależności od rodzaju pojazdu.
Zarząd Dróg i Transportu w perspektywie finansowej na lata 2020 – 2023 zabezpieczył kwotę 22 118 543 złotych na obsługę systemu roweru publicznego w Łodzi. Ciekawym jest też fakt, że w uzasadnieniu do uchwały o ŁRP proponuje się pozostawienie całego przychodu z tytułu wypożyczania rowerów Wykonawcy, czyli firmie, która wygra przetarg. Ma to wymusić na nim obniżenie cen oraz większą dbałość o wykonanie umowy. Zawarta w dokumencie analiza przypadków działania podobnych systemów rowerów miejskich we Wrocławiu i Poznaniu potwierdziła zasadność takiego działania. Jeśli w nadchodzącej perspektywie finansowej przychody z ŁRP utrzymają się na dotychczasowym poziomie, to Wykonawca może liczyć na przychód w wysokości 2,45 mln złotych.
Źródło: UMŁ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.