Reklama

Reklama

Tramwaje z Helsinek nie wrócą na łódzkie tory! Z czego wynika decyzja MPK?

Opublikowano: czw, 30 gru 2021 10:19
Autor: | Zdjęcie: Wikipedia

 Tramwaje z Helsinek nie wrócą na łódzkie tory! Z czego wynika decyzja MPK? - Zdjęcie główne

Tramwaje z Helsinek nie wrócą na łódzkie tory! Z czego wynika decyzja MPK? | foto Wikipedia

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Testy dwóch tramwajów Variotram z Helsinek miały trwać 8 miesięcy, skończyły się jednak znacznie wcześniej. Pojazdy nie wróciły do Łodzi z okresowego przeglądu w Niemczech, a firma nalega na zakup tramwajów bez testów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nie chce ryzykować – testy w różnych warunkach pogodowych są konieczne przed zakupem.

Testy tramwajów Variotram

Niskopodłogowe tramwaje z Helsinek miały być testowane w Łodzi przez 8 miesięcy. We wrześniu pojazdy ruszyły po łódzkich torach, niestety nie pozostały u nas na długo. W czasie ośmiomiesięcznych testów łódzkie MPK miało ocenić, czy tramwaje sprawdzą się na łódzkich szynach w różnych warunkach pogodowych. Obecnie tramwaje niskopodłogowe stanowią znaczną mniejszość łódzkiego taboru, a pozytywny wynik testów byłby krokiem do zmiany.

Brak nowych, niskopodłogowych tramwajów Variotram oraz przełożenie dostawy tramwajów Moderus Gamma, o którym pisaliśmy w grudniu, znacząco opóźnią wymianę taboru na niskopodłogowy.

Produkcja fińskich tramwajów odbywała się w latach 1998 – 2003. Po torach w Helsinkach nie jeżdżą już od 2018 r., co dla tego typu pojazdu jest dość sporą przerwą. W Helsinkach tramwaje nie sprawdziły się na dłuższą metę ze względu na sztywne wózki, które przeszkadzały w pokonywaniu ciasnych łuków. Tramwaje musiały jechać wolniej, aby bezpieczniej pokonać zakręty, robiąc przy tym więcej hałasu. Dodatkowym problemem miały być pękające wózki i pudła tramwajów – to właśnie z tego powodu wycofano je z Helsinek w 2018 r.

Tramwaje nie wrócą na łódzkie tory?

O całą sytuację zapytaliśmy u źródła.

- […] firma, która wypożyczała nam Variotramy na testy zabrała tramwaje na przegląd okresowy.  Po przeglądzie tramwaje miały wrócić na dalsze testy, które łącznie miały trwać osiem miesięcy by sprawdzić je w różnych warunkach pogodowych. Jednak w ostatnich dniach wspomniana firma poinformowała nas, że nie odeśle już tramwajów na kontynuację testów. Zasugerowała by Spółka podjęła decyzję o zakupie tramwajów wcześniej, czyli przed upływem 8 miesięcy. Ponieważ MPK-Łódź nie może zweryfikować  pojazdów w różnych warunkach pogodowych, co miało być istotnym elementem przy podjęciu decyzji o ewentualnym zakupie, najprawdopodobniej będziemy zmuszeni zrezygnować z ich nabycia, ale decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła – odpowiada rzeczniczka MPK – Łódź, Agnieszka Magnuszewska.

Decyzja łódzkiego MPK wynika więc z obaw o stan techniczny pojazdów i ich wytrzymałość w różnych warunkach pogodowych. Przedsiębiorstwo nie chce kupować „kota w worku”, którego nie ma możliwości zweryfikować. Ośmiomiesięczne testy mogłyby uchronić łodzian przed niepotrzebnym wydaniem pieniędzy na wadliwe tramwaje. Bez przeprowadzenia testów decyzja o zakupie wydaje się być bardzo ryzykowna. Cena używanych tramwajów waha się od 300 do 400 tys. euro. Nowe pojazdy Variotram kosztują aż 7 milionów euro, dlatego cena wydawała się być wyjątkowo okazyjna. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (1)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • miesiąc temu | ocena +1 / -1

    maq

    "Pękające wózki i pudła tramwajów" - ja bym nawet na testy nie brał.