Testy tramwajów Variotram
Niskopodłogowe tramwaje z Helsinek miały być testowane w Łodzi przez 8 miesięcy. We wrześniu pojazdy ruszyły po łódzkich torach, niestety nie pozostały u nas na długo. W czasie ośmiomiesięcznych testów łódzkie MPK miało ocenić, czy tramwaje sprawdzą się na łódzkich szynach w różnych warunkach pogodowych. Obecnie tramwaje niskopodłogowe stanowią znaczną mniejszość łódzkiego taboru, a pozytywny wynik testów byłby krokiem do zmiany.Brak nowych, niskopodłogowych tramwajów Variotram oraz przełożenie dostawy tramwajów Moderus Gamma, o którym pisaliśmy w grudniu, znacząco opóźnią wymianę taboru na niskopodłogowy.
Produkcja fińskich tramwajów odbywała się w latach 1998 – 2003. Po torach w Helsinkach nie jeżdżą już od 2018 r., co dla tego typu pojazdu jest dość sporą przerwą. W Helsinkach tramwaje nie sprawdziły się na dłuższą metę ze względu na sztywne wózki, które przeszkadzały w pokonywaniu ciasnych łuków. Tramwaje musiały jechać wolniej, aby bezpieczniej pokonać zakręty, robiąc przy tym więcej hałasu. Dodatkowym problemem miały być pękające wózki i pudła tramwajów – to właśnie z tego powodu wycofano je z Helsinek w 2018 r.
CZYTAJ TAKŻE: Dostawa nowych łódzkich tramwajów przełożona. Zarząd Inwestycji Miejskich tłumaczy przyczynę opóźnienia
Tramwaje nie wrócą na łódzkie tory?
O całą sytuację zapytaliśmy u źródła.
- […] firma, która wypożyczała nam Variotramy na testy zabrała tramwaje na przegląd okresowy. Po przeglądzie tramwaje miały wrócić na dalsze testy, które łącznie miały trwać osiem miesięcy by sprawdzić je w różnych warunkach pogodowych. Jednak w ostatnich dniach wspomniana firma poinformowała nas, że nie odeśle już tramwajów na kontynuację testów. Zasugerowała by Spółka podjęła decyzję o zakupie tramwajów wcześniej, czyli przed upływem 8 miesięcy. Ponieważ MPK-Łódź nie może zweryfikować pojazdów w różnych warunkach pogodowych, co miało być istotnym elementem przy podjęciu decyzji o ewentualnym zakupie, najprawdopodobniej będziemy zmuszeni zrezygnować z ich nabycia, ale decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła – odpowiada rzeczniczka MPK – Łódź, Agnieszka Magnuszewska.
Decyzja łódzkiego MPK wynika więc z obaw o stan techniczny pojazdów i ich wytrzymałość w różnych warunkach pogodowych. Przedsiębiorstwo nie chce kupować „kota w worku”, którego nie ma możliwości zweryfikować. Ośmiomiesięczne testy mogłyby uchronić łodzian przed niepotrzebnym wydaniem pieniędzy na wadliwe tramwaje. Bez przeprowadzenia testów decyzja o zakupie wydaje się być bardzo ryzykowna. Cena używanych tramwajów waha się od 300 do 400 tys. euro. Nowe pojazdy Variotram kosztują aż 7 milionów euro, dlatego cena wydawała się być wyjątkowo okazyjna.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.