reklama
reklama

Tunel CPK pod Łodzią coraz bliżej. Prace ruszą jeszcze w tym roku

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: CPK

Tunel CPK pod Łodzią coraz bliżej. Prace ruszą jeszcze w tym roku - Zdjęcie główne

27 czerwca podpisano umowę w sprawie budowy tunelu pod Kolej Dużych Prędkośći | foto CPK

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźBudowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, realizowana w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, zbliża się wielkimi krokami. Prace przygotowawcze ruszą jeszcze w 2025 roku, a w 2026 maszyna TBM zacznie drążyć pod centrum miasta. Tunel ma połączyć stację Łódź Fabryczna z Retkinią i stać się kluczowym elementem przyszłej linii Kolei Dużych Prędkości. Kontrakt o wartości ok. 2,2 mld złotych brutto zrealizuje firma budowlana PORR.
reklama

To będzie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce drążony w całości pod miastem. Łódź stanie się kluczowym punktem Kolei Dużych Prędkości.

Łódź częścią kolejowego „Y”

Tunel CPK w Łodzi to fragment linii kolejowej nr 85 - jednej z głównych osi Kolei Dużych Prędkości, tzw. „igreka”. Do 2032 roku połączy on Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie superszybkich połączeń do Wrocławia i Poznania.

- Budowa tunelu pod Łodzią to dowód, że program CPK jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Inwestycja stanie się impulsem dla rozwoju regionu łódzkiego

reklama

- podkreśla Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Najdłuższy tunel drążony w jednym odcinku

Nowy tunel dalekobieżny będzie miał 4,6 km długości i 14 metrów średnicy. To rekordowe w Polsce parametry jak na obiekt drążony jednym ciągiem tarczą TBM. Pociągi Kolei Dużych Prędkości będą przejeżdżać pod centrum Łodzi na głębokości 25-35 metrów.

- Za tą inwestycją stoją twarde dane: ekonomiczne i ruchowe. Łódź zyska szybkie połączenia, ale też bezpieczeństwo i spójność z innymi projektami, jak tunel aglomeracyjny PKP PLK

reklama

- mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

PORR ma 4 lata. Tunel ma być drążony w 2026 roku

Wykonawcą tunelu została firma PORR. Zespół inżynierów będzie odpowiadał nie tylko za budowę, ale i przygotowanie dokumentacji wykonawczej oraz zaplecza technologicznego dla tarczy TBM.

- To projekt niespotykanej wcześniej w Polsce skali i złożoności. Będziemy działać w gęstej zabudowie miejskiej i trudnych warunkach geologicznych

- podkreśla Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR.

reklama

Dual-use, czyli cywilnie i wojskowo. CPK częścią systemu bezpieczeństwa

Jak zaznaczają przedstawiciele rządu i CPK, wszystkie linie i obiekty budowane w ramach projektu spełniają standardy dual-use, czyli infrastruktury o podwójnym zastosowaniu: cywilnym i wojskowym. Dotyczy to nie tylko lotniska, ale i linii kolejowych oraz tuneli.

Dr Filip Czernicki, prezes CPK podkreśla, że infrastruktura CPK zwiększy w ten sposób odporność Polski w sytuacjach kryzysowych. 

reklama

Tunel będzie pod kontrolą

W związku z drążeniem tunelu pod istniejącą zabudową, przewidziano cały pakiet środków ochronnych:

  • geotechniczne wzmocnienia gruntu,

  • monitoring geodezyjny budynków,

  • dodatkowe ekspertyzy techniczne stanu konstrukcji.

  • - Naszym priorytetem jest maksymalne bezpieczeństwo mieszkańców i ograniczenie niedogodności

    - zapewnia Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.

    Ekspertyzy obejmą m.in. nośność, stateczność i bezpieczeństwo konstrukcji budynków, pod którymi będzie przebiegać tunel.

    Dwa tunele w jednym mieście 

    W Łodzi powstają obecnie dwa niezależne tunele. Czym różni się tunel CPK od tego, który buduje PKP PLK?

    • tunel średnicowy PKP PLK powstaje głównie dla ruchu aglomeracyjnego i regionalnego,

  • tunel dalekobieżny CPK jest przeznaczony dla szybkich pociągów (KDP), które będą zatrzymywać się tylko na stacji Łódź Fabryczna.

  • Obie inwestycje są ze sobą ściśle skoordynowane. Mają stworzyć spójną sieć połączeń kolejowych w mieście.

    reklama
    reklama
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ

    Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

    e-mail
    hasło

    Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)

    Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

    Wczytywanie komentarzy
    reklama
    reklama
    logo