To będzie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce drążony w całości pod miastem. Łódź stanie się kluczowym punktem Kolei Dużych Prędkości.
Łódź częścią kolejowego „Y”
Tunel CPK w Łodzi to fragment linii kolejowej nr 85 - jednej z głównych osi Kolei Dużych Prędkości, tzw. „igreka”. Do 2032 roku połączy on Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie superszybkich połączeń do Wrocławia i Poznania.
- Budowa tunelu pod Łodzią to dowód, że program CPK jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Inwestycja stanie się impulsem dla rozwoju regionu łódzkiego
- podkreśla Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Najdłuższy tunel drążony w jednym odcinku
Nowy tunel dalekobieżny będzie miał 4,6 km długości i 14 metrów średnicy. To rekordowe w Polsce parametry jak na obiekt drążony jednym ciągiem tarczą TBM. Pociągi Kolei Dużych Prędkości będą przejeżdżać pod centrum Łodzi na głębokości 25-35 metrów.
- Za tą inwestycją stoją twarde dane: ekonomiczne i ruchowe. Łódź zyska szybkie połączenia, ale też bezpieczeństwo i spójność z innymi projektami, jak tunel aglomeracyjny PKP PLK
- mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
PORR ma 4 lata. Tunel ma być drążony w 2026 roku
Wykonawcą tunelu została firma PORR. Zespół inżynierów będzie odpowiadał nie tylko za budowę, ale i przygotowanie dokumentacji wykonawczej oraz zaplecza technologicznego dla tarczy TBM.
- To projekt niespotykanej wcześniej w Polsce skali i złożoności. Będziemy działać w gęstej zabudowie miejskiej i trudnych warunkach geologicznych
- podkreśla Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR.
Dual-use, czyli cywilnie i wojskowo. CPK częścią systemu bezpieczeństwa
Jak zaznaczają przedstawiciele rządu i CPK, wszystkie linie i obiekty budowane w ramach projektu spełniają standardy dual-use, czyli infrastruktury o podwójnym zastosowaniu: cywilnym i wojskowym. Dotyczy to nie tylko lotniska, ale i linii kolejowych oraz tuneli.
Dr Filip Czernicki, prezes CPK podkreśla, że infrastruktura CPK zwiększy w ten sposób odporność Polski w sytuacjach kryzysowych.
Tunel będzie pod kontrolą
W związku z drążeniem tunelu pod istniejącą zabudową, przewidziano cały pakiet środków ochronnych:
-
geotechniczne wzmocnienia gruntu,
monitoring geodezyjny budynków,
dodatkowe ekspertyzy techniczne stanu konstrukcji.
- Naszym priorytetem jest maksymalne bezpieczeństwo mieszkańców i ograniczenie niedogodności
- zapewnia Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Ekspertyzy obejmą m.in. nośność, stateczność i bezpieczeństwo konstrukcji budynków, pod którymi będzie przebiegać tunel.
Dwa tunele w jednym mieście
W Łodzi powstają obecnie dwa niezależne tunele. Czym różni się tunel CPK od tego, który buduje PKP PLK?
-
tunel średnicowy PKP PLK powstaje głównie dla ruchu aglomeracyjnego i regionalnego,
tunel dalekobieżny CPK jest przeznaczony dla szybkich pociągów (KDP), które będą zatrzymywać się tylko na stacji Łódź Fabryczna.
Obie inwestycje są ze sobą ściśle skoordynowane. Mają stworzyć spójną sieć połączeń kolejowych w mieście.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.