Tunel średnicowy Łódź. Rozwój komunikacji kolejowej w Łodzi
Projekt to oprócz budowy nowych przystanków i modernizacji stacji, poprawa stanu technicznego przyległych linii kolejowych.!reklama!
- Dwie dobre wiadomości dla łodzian i mieszkańców regionu, ale także dla wszystkich Polaków. Budujemy trzeci przystanek, czyli ten przystanek, który będzie się nazywał Łódź Koziny. To jest coś zupełnie dodatkowego, co powstało w trakcie podjęcia inwestycji. Ta wielka, konieczna inwestycja dla Łodzi, dla regionu i dla Polski, czyli budowa tunelu, który łączy Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską, ale łączy także sieć kolejową w Polsce. Gdy tylko uzyskaliśmy informację, że jest to możliwe technologicznie, staraliśmy się o to, żeby włączyć do inwestycji Łódź Koziny – to ten trzeci odcinek jest obecnie budowany. Także tereny, które są wokół tego przystanku zyskają w znaczeniu komercyjnym, więc dla rozwoju miasta to jest naprawdę coś bardzo pożytecznego – mówił w Łodzi wicepremier, Piotr Gliński.
Podczas konferencji prasowej wicepremier wskazał także na fakt, że Łódź Fabryczna to chwilowo dworzec „donikąd”. Po budowie tunelu średnicowego zmieni się siatka połączeń, która lepiej pozwoli wykorzystać nowoczesny dworzec. Dzięki budowie łódzkiego metra większe znaczenie na mapie Łodzi będą miały także pozostałe stacje kolejowe. Obecnie modernizowana jest stacja Łódź Kaliska, przebudowywane są tam perony.
- Mamy także generalną modernizację Łodzi Kaliskiej. To jest też rzecz niesamowicie ważna i oczekiwana, ponieważ to dopełnia nam cały projekt. Dzięki temu będą bezkolizyjne połączenia, będzie można zrealizować to, o co chodzi, czyli kolejna lokalna, regionalna i kolej metropolitarna będą korzystała z tych inwestycji – dodaje Gliński.
Na przemiany, które czekają Łódź, zwrócił uwagę w swojej wypowiedzi poseł Waldemar Buda.
- Historia dzieje się na naszych oczach. Taka inwestycja, z jaką mamy do czynienia dzisiaj, w historii Łodzi chyba nie jest znana, jeżeli chodzi o wielkość i przełomowość. Można powiedzieć, że postawiliśmy wszystko na jedną kartę, bo jak widzimy te procesy degradacyjne w Łodzi, demograficzne, to trzeba powiedzieć jasno – tunel średnicowy i tunel dużych prędkości to jest szansa dla Łodzi. Za pół roku znów będziemy chcieli przyjechać i doglądać procesów inwestycji. Pewnie na tunelu średnicowym, na tym trzecim przystanku. Wszyscy się wspieramy, aby ta inwestycja w terminie powstała.
Trzy dodatkowe przystanki zamiast jednego
- Zamiast jednego przystanku wstępnie planowanego, będą trzy. Będziemy mówili, że przystanek Śródmieście, Polesie, Koziny stworzą prawdziwą kolej aglomeracyjną, kolej miejską, takie metro łódzkie i myślę, ze tak to będzie wykorzystywane. Będziemy mogli przejechać ze wschodu na zachód Łodzi, z północy na południe, a być może z północy na zachód/wschód. Myślę, że te wszystkie kierunki dla Łodzi są niezbędne i potrzebne. Warto powiedzieć o wszystkich inwestycjach w Łodzi i okolicach, przecież Łódź Kaliska była stacją zaniedbaną. Mamy w tej chwili wyremontowany peron 1, 2, trzeci peron jest modernizowany – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.Na dworcu Łódź Kaliska powstaną także nowe perony – 4 i 5. Dzięki nim zwiększy się możliwość bezkolizyjnych przejazdów, co pozwoli zwiększyć przepustowość dworca. Łączna kwota przeznaczona na budowę łódzkiego tunelu średnicowego to blisko 2 mld zł. Budowa stacji Łódź Koziny to koszt 188 mln zł, a modernizacja Łodzi Kaliskiej - 337 mln zł.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.