Bałuty w Łodzi z nowym neonem artystycznym
!reklama!Poziomy neon ma wymiary 5,5 m x 2,5 m. Przedstawia słowo „Bałuty”, w którym litery „ał”, sekwencyjnie co 4 sekundy, zmieniają się na litery „ea”, tworząc napis Beauty i z powrotem.
- Czytelność oraz prostota hasła „Beauty Bałuty” idealnie nadaje się na realizację w postaci neonu w przestrzeni publicznej. Zależało nam na znalezieniu miejsca, która podczas wyjeżdżania z centrum Łodzi, będzie niejako „otwierać” rdzenną część Bałut, a neon tam ustawiony będzie pełnił rolę swoistego „witacza”. Ponadto, pomimo tego, iż neon znajduje się w bliskości dużego skrzyżowania, wybrana lokalizacja jest w nocy mało oświetlona, dzięki czemu neon jest znakomicie wyeksponowany – mówi Michał Bieżyński, kurator projektu z ramienia Łódzkiego Centrum Wydarzeń.
W przeciwieństwie do coraz częściej pojawiających się w Polsce ledowych systemów oświetleniowych, neon „Beauty Bałuty” to powrót do neonu w jego klasycznej, szlachetnej postaci. Złożony jest on z odpowiednio powyginanych szklanych rurek, do wnętrza których, w podciśnieniu, wtłoczona została mieszanka dwóch gazów – 75 proc. neonu i 25 proc. argonu. Mieszanka ta,
w kontakcie z prądem o wysokim napięciu ulga procesowi jonizacji, który emituje promieniowanie UV, widoczne dla ludzkiego oka.
Gouda rozpowszechnia kult łódzkich Bałut
- Lada moment minie dziesięć lat od kiedy scena łódzka przyjęła mnie pod swoje skrzydła. Tak się składa, że swój nieformalny mariaż z miastem przypadł właśnie na publikację dźwięcznego hasła Beauty Bałuty. W ciągu minionej dekady udało mi się rozpowszechniać kult Bałut, jako miejsca o niebagatelnej historii i niespotykanym charakterze w skali kraju, a może nawet i świata. Z dużą szczególnością podchodzę do sloganu Beauty Bałuty, dlatego gdy zapytano mnie czy miałbym pomysł na skonstruowanie neonu odnoszącego się do północnej części miasta to wybór mógł być tylko jeden - tłumaczy Gouda, autor projektu.Gouda czyli Daniel Tworski, rocznik ‘89, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych łódzkich grafików. Specjalizuje się w głównie w przemyśle tekstylnym i sztuce brandingu. Na swoim koncie posiada współpracę zarówno z globalnymi markami (Fujitsu, DHL, Cirlce K) jak i rodzimymi biznesami z mBankiem, Totalizatorem Sportowym czy Marcinem Gortatem na czele. W jego pracach można odnaleźć sporo dystansu i komentarza do bieżących wydarzeń społeczno-kulturowych.
Neon ma charakter bezterminowy i wpisuje się szeroki program działań związanych ze sztuką w przestrzeni miejskiej, który Łódzkie Centrum Wydarzeń organizuje od 6 lat. Celem programu jest powstawanie nowoczesnych obiektów artystycznych, które na stałe lub tymczasowo wpisują się w krajobraz miasta. Istotnym założeniem projektu jest odejście od standardowych murali, na rzecz tworzenia otwartej galerii sztuki złożonej z prac jak najbardziej różnorodnych - rzeźb, płaskorzeźb, instalacji artystycznych, realizacji site-specific. Do najbardziej znanych realizacji należą m.in.:
- płaskorzeźba z 1300 stalowych prętów pt. „Cisza” na ścianie przy ul. Wólczańskiej 13; neon „Wdech/Wydech” na ścianie przy ul. Narutowicza 21;
- kwiecista instalacja „Nostalgia” na przystanku tramwajowym przy placu Dąbrowskiego,
- mozaika ceramiczna pt. „State of Mind” na ścianie przy ul. Zachodniej 93
- rzeźba pt. „Ciężar niewłaściwy” na terenie dworca Łódź Fabryczna.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.