reklama
reklama

Wystartował 10. Festiwal Kamera Akcja!

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Wystartował 10. Festiwal Kamera Akcja! - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Dwa starty i tłumy widzów, 1000 karnetów oraz ważne jubileusze. W Szkole Filmowej w Łodzi, a już wcześniej w łódzkiej Alei Gwiazd, zainaugurowana została 10. edycja jedynego w swoim rodzaju Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej.
reklama

Święto kina w świątyni kina – 10. Festiwal Kamera Akcja wystartował!

Poznaliśmy też nagrodzonych w konkursach Krytyk Pisze i Krytyk Mówi.

Festiwal miał tak naprawdę podwójną inaugurację. Już o godz. 11 w łódzkiej Alei Gwiazd na wysokości ul. Piotrkowskiej 70 została uroczyście odsłonięta gwiazda prof. Bolesława W. Lewickiego. W wydarzeniu wzięli udział m.in. wiceprezydent miasta Łodzi Krzysztof Piątkowski, prorektor Uniwersytetu Łódzkiego Tomasz Cieślak, dziekan Wydziału Filologicznego UŁ Joanna Jabłkowska, Kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu UŁ Piotr Sitarski i syn uhonorowanego gwiazdą – Adam Lewicki. Fundatorami gwiazdy są Uniwersytet Łódzki oraz PWSFTViT w Łodzi. Wydarzenie to miało miejsce ze względu na obchody 60. rocznicy powstania Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej, którą założył profesor Lewicki.

– Spotykamy się w tym miejscu, żeby oddać hołd człowiekowi, dzięki któremu Łódź tuż po drugiej wojnie światowej stała się kolebką polskiej myśli filmowej. Spotykamy się w najlepszym momencie, bo po pierwsze 60 lat minęło od tego, kiedy pan profesor stworzył filmoznawstwo w Łodzi, a po drugie jesteśmy w roku jubileuszowym Festiwalu Kamera Akcja. Doskonale pamiętamy, że pan profesor pięknie mówił o filmie i był znakomitym krytykiem. Trudno sobie wyobrazić lepszy moment niż czas, w którym ten festiwal się odbywa – powiedział Piątkowski.

Następnie głos zabrała Malwina Czajka, organizatorka Kamery Akcji: – Jest nam niezmiernie miło, że odsłonięcie gwiazdy profesora Lewickiego inauguruje Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Wywodzi się z filmoznawstwa, tam się narodził, tam się rozwijał i od tego wszystko się zaczęło. Bardzo się cieszymy, że festiwal odbywa się w Łodzi, która jest kolebką naszego filmoznawstwa. 

Upór osła i odporność słonia

Centrum Festiwalowe w Szkole Filmowej w Łodzi zaczęło się zapełniać przed godz. 17. Kiedy rozpoczął się  pierwszy w tym roku panel dyskusyjny, czyli “Pieniądze to (nie)wszystko. O kosztach produkcji filmowej”. Do pełnej sali w rozmowie, którą moderował Marcin Adamczak zwracali się: Renata Czarnkowska–Listoś, producentka i właścicielka firmy producenckiej RE STUDIO (m.in. „Jestem mordercą”), Roman Sawka, kierownik produkcji i dziekan Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Szkole Filmowej w Łodzi i Anna Wróblewska, doktor nauk humanistycznych i menedżerka kultury. 

Rozmowa dotyczyła problemów i wyzwań związanych z finansami w branży filmowej. Realia dzisiejszej produkcji filmowej w Polsce przybliżyła na początku dyskusji Renata Czarnkowska–Listoś:

– Wsparcie sponsorskie przestało istnieć, takie jest moje doświadczenie. Trudną rzeczą jest znalezienie sponsora, który nie wymaga zwrotu własnych inwestycji – stwierdziła. – Bycie producentem to zawód żebraczy, a praca przy tworzeniu filmu wymaga uporu osła i odporności słonia – dodała.

W podobnym tonie wypowiedziała się Anna Wróblewska

– Jestem zwolenniczką teorii racjonalnego kosztu. Dla mnie mikro budżet to jest 1,5 mln złotych, ale nie 750 tysięcy. Przepraszam bardzo kolegów z PISFu, ja bym nie chciała pracować przy takim filmie, nie chciałabym, abyście wy przy takim filmie pracowali. Teraz liczy się agresywny pieniądz.

“Potrzebujemy was, krytyków, potrzebujemy zwierciadła”

– Bardzo jesteśmy szczęśliwi, że możemy po raz drugi być w pewnym sensie domem dla tego festiwalu i że dzięki temu, mam taką nadzieję i takie wrażenie, on może się rozwijać bardziej harmonijnie i bezpiecznie. Wbrew swojej reżyserskiej woli muszę jednak przyznać, że potrzebujemy was, krytyków, potrzebujemy zwierciadła. Cieszymy się, że wokół tego festiwalu istnieje rodzaj intelektualnego fermentu – podkreślił otwierając 10.FKA gospodarz tego wydarzenia, czyli rektor Szkoły Filmowej w Łodzi Mariusz Grzegorzek

W trakcie otwarcia otwarcia na sali obecni byli również m.in. prorektor Uniwersytetu Łódzkiego Tomasz Cieślak,  Kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu UŁ Piotr Sitarski oraz Dagmara Śmigielska, dyrektorka Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi.

– To, że dzisiaj ten festiwal jest tutaj i że krytycy i filmoznawcy są w miejscu, gdzie są też ludzie, którzy filmy za jakiś czas będą tworzyć albo już tworzą, jest niesamowitym połączeniem. Za moich czasów tego nie było i ja tego strasznie zazdroszczę, ponieważ to pozwala już dzisiaj na głębsze rozmowy, interakcje, a być może współpracę, nie tylko na zasadzie przeglądania się w czyichś oczach i jego wiedzy na temat filmu – powiedziała ze sceny przedstawicielka UMŁ.

Komentując liczbę widzów gromadzącą się w korytarzach Szkoły Filmowej, prorektor UŁ Tomasz Cieślak, pół żartem, pół serio stwierdził, że

- “trzeba będzie pomyśleć o jakimś wielkim centrum festiwalowym, na, nie wiem czy już piętnastolecie, ale na dwudziestolecie to państwo pewnie pół Łodzi zajmą tą swoją wspaniale rozwijającą się inicjatywą. Świetnie, gratuluję, prosimy o więcej”.

Krytyk Pisze i Krytyk Mówi

Tradycyjnie też podczas Gali Otwarcia ogłoszono wyniki dwóch konkursów: Krytyk Pisze oraz Krytyk Mówi. W konkursie Krytyk Pisze już po raz kolejny rywalizowali młodzi krytycy filmowi, a ich teksty o tematyce filmowej oceniały dwa zespoły jurorskie.

Jury Krytyków (Michał Oleszczyk, Kamila Żyto, Diana Dąbrowska i Iwona Cegiełkówna) nagrodę główną przyznało Martynie Milewskiej za tekst “Tu nie ma prostych rozwiązań – o Miłości Michaela Hanekego”. Jury doceniło tu zwłaszcza intelektualną głębię tekstu, połączoną z emocjonalną wrażliwością jego twórcy. Jurorzy byli też pod wrażeniem językowej precyzji eseju, której towarzyszy wnikliwość diagnozy. Jednak przede wszystkim postanowiło wyróżnić autorkę za odwagę pisania o tematach odwiecznych i uniwersalnych, takich jak miłość czy śmierć, w sposób świeży, bezpretensjonalny, zaskakujący, nienaznaczony banałem ani patosem. Z kolei Jury Twórców (Krystyna Kantor i Kalina Alabrudzińska) za tekst “Kalejdoskop społecznego niepokoju. Recenzja filmu Parasite w reż. Bong Joon–ho” nagrodziło Łukasza Mańkowskiego. Tekst ten został wybrany ponieważ mimo, że twórca nazywa go recenzją, jurorki uznały go za ciekawą, wielopoziomową i rozbudowaną analizę, w którą autor wplata nawiązania kulturowe, filmowe i społeczne. Jednocześnie opisuje tę mieszankę ramenu z udonem w sposób spójny i czytelny, nie odbiegający od głównego tematu. Dostarcza przy tym intelektualnej rozrywki, która nie jest przeintelektualizowana.

W nowej, zmienionej w tej edycji formule konkursu Krytyk Mówi, za vlog filmowy "Na Gałęzi" nagrodzony został Marcin Łukański. "Na Gałęzi" odróżnia się wysokim poziomem merytorycznym i łączy w sobie w dużą dawkę wiedzy z przystępnym, pełnym humoru przekazem. Był też najczęściej pojawiającym się zgłoszeniem do konkursu. Nagroda została więc przyznana za całokształt, choć ze szczególnym uwzględnieniem odcinka "Jak zbudować niekończące się napięcie"?

Nagrody ufundowały: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, miesięcznik KINO, czasopismo Film&TV Kamera, Szkoła Filmowa w Łodzi, Wydawnictwo Szkoły Filmowej w Łodzi i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytet Łódzki oraz Pracownia Logopedyczna Ekspresja.

Młodzi dzisiaj piją i przeklinają…

Filmem otwarcia 10. edycji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja było „Boże Ciało” w reżyserii Jana Komasy, a po projekcji odbyło się spotkanie ze scenarzystą Mateuszem Pacewiczem. Rozmowa skoncentrowała się na temacie pobudek oraz inspiracji do napisania scenariusza, który został nagrodzony Złotymi Lwami na FPFF w Gdyni. Opowiadając o kulisach spotkania z producentem Krzysztofem Rakiem, który został później producentem kreatywnym „Bożego ciała”, Pacewicz wyznał:

– Kiedy powiedział, że to bardzo fajny pomysł, wszedłem w słowo i powiedziałem, że to super, czy mógłbyś mnie zatrudnić, bo akurat pokłóciłem się ze starymi o kasę i potrzebowałem zarobku. 1300 złotych, na tamte potrzeby to było absolutnie wystarczające, żeby móc się temu oddać.

Scenarzysta przywołał też anegdotę z udziałem Jana Komasy, gdy ten po raz pierwszy przeczytał wysłany scenariusz.

– Janek był przekonany, że jego autor ma 50 lat i zarzucał mi w mailu, że nie wiem, jak zachowują się młodzi ludzie. Młodzi dzisiaj ćpają, piją, przeklinają. Chciał mnie tak młodzieżowo wyjaśnić i zdziwił się, że jestem od niego 11 lat młodszy – wspominał scenarzysta.

Więcej informacji na stronie Festiwalu

10. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja 
17-20 października 2019 

Centrum Festiwalowe: 
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera 
Łódź, ul. Targowa 61/63 
Kino Z1, Kino Z2, Kino KSF

Miejsca festiwalowe:
Kino Kinematograf, Muzeum Kinematografii, pl. Zwycięstwa 1, Łódź
Cinema Paradiso w Hotelu PURO, ul. Ogrodowa 16, Łódź

Klub festiwalowy Tubajka – kawiarnia w parku, pl. Zwycięstwa 3, Łódź

Dojazd do centrum festiwalowego:
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
z Dworca Łódź – Widzew oraz Łódź – Kaliska: tramwaje linii 8, 10A, 10B | przystanek Piłsudskiego – Targowa
z Dworca Łódź – Fabryczna oraz Łódź Chojny: tramwaj linii 1 | przystanek Piłsudskiego – Kilińskiego albo Kilińskiego – Fabryczna

Łódzki Rower Publiczny
stacja: Targowa/Fabryczna

Parking
ul. Targowa, naprzeciwko Szkoły Filmowej

Klub festiwalowy
Tubajka – kawiarnia w parku, pl. Zwycięstwa 3

Hotel festiwalowy
Boutique Hotel’s,  Piłsudskiego 10/14, Łódź

Zniżka 15% na hasło „Festiwal Kamera Akcja” obowiązuje we wszystkich obiektach
(ul. Stefanowskiego, ul. Milionowa 25, ul. Rewolucji 1905r. nr 8)

Mapka:
http://kameraakcja.com.pl/wp-content/uploads/2019/10/mapka-A4_Format-A4-768x1086.jpg

Facebook: 
https://www.facebook.com/kameraakcja 


Źródło: Festiwal Kamera Akcja

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama