Choć od stycznia 2024 r. udało się przywrócić na swoje trasy m.in. linie tramwajowe 14, 15 i 45, wciąż na swój powrót czeka m.in. 7 oraz 43. Jakie jeszcze linie są zawieszone?
Kiedy powrót zawieszonych linii tramwajowych MPK Łódź?
Aktualnie MPK Łódź może się pochwalić obsługą 18 linii tramwajowych, w tych dwóch podmiejskich tj. linia tramwajowa 41 do Pabianic oraz 45 do Zgierza. Wśród linii tramwajowych, które czekają na pełny powrót na swoją trasę są linie 1, 3, 4, 5, 7, 9, 12, 13, 17 oraz 43.Linia tramwajowa 1, która kiedyś łączyła Doły z dworcem Łódź Chojny, dziś kursuje w skróconej relacji Doły – Kilińskiego/Tymienieckiego.
Do tego, aby tramwaje ponownie mogły pojechać dalej niż tylko do skrzyżowania z ul. Tymienieckiego konieczne jest ukończenie prac zarówno przy skrzyżowaniu Kilińskiego/Przybyszewskiego, jak i modernizacja trasy tramwajowej wraz z krańcówką dw. Łódź Chojny.
W zastępstwie za tramwaj na odcinku Kilińskiego/Tymienieckiego – dw. Łódź Chojny kursuje linia autobusowa 59.
Linia tramwajowa 3, która kiedyś łączyła Marysin z Widzewem, dziś kursuje na skróconej i zmienionej relacji rondo Powstańców 1863 r. – Chojny Kurczaki.
Do powrotu tramwajów na krańcówkę przy Warszawskiej (Marysin) konieczny jest remont trasy tramwajowej na odcinku rondo Powstańców 1863 r. – Marysin/Warszawska.
Aktualnie dojazd z ronda do ul. Warszawskiej jest możliwy m.in. autobusową linią zastępczą Z3.
Wśród zawieszonych linii tramwajowych jest także „czwórka”, która kiedyś łączyła dw. Łódź Dąbrowę z Helenówkiem przez Kilińskiego i pl. Wolności. Choć od marca 2024 r. tramwaje wróciły już na plac Wolności, to wciąż jej powrót jest uzależniony od postępów przy przebudowie zajezdni tramwajowej Chocianowice.
Linia tramwajowa 5, podobnie jak „jedynka” kursuje w skróconej i zmienionej relacji – łączy Kilińskiego/Tymienieckiego z Teofilowem. Kiedyś „piątka” kursowała na trasie Chojny Kurczaki – Teofilów przez ulicę Przybyszewskiego, która jest aktualnie w remoncie.
Aktualnie nie ma rozmów na temat jej powrotu, ponieważ kluczowy jest termin zakończenia nie tylko przebudowy ul. Przybyszewskiego (od pl. Reymonta do Kilińskiego), ale przede wszystkim termin możliwego przywrócenia tam ruchu tramwajów.
O ile coraz lepiej widoczne jest torowisko bliżej pl. Reymonta, tak już przy skrzyżowaniu z ulicą Kilińskiego prace wciąż wymagają stałego zaawansowania.
Mieszkańcy Łodzi czekają na przywrócenie zawieszonych linii tramwajowych
Jedną z zawieszonych linii tramwajowych jest także „siódemka”, która kiedyś łączyła krańcówkę Koziny z cm. Zarzew przez ul. Przybyszewskiego, która na fragmencie pl. Reymonta – al. Śmigłego-Rydza wraz z wiaduktami jest w remoncie.Temat jej powrotu ponownie wrócił, gdy udało się wykonać najważniejsze prace zarówno na ul. Legionów, jak i na Cmentarnej. Linia tramwajowa 7 mogła by wrócić w kierunku Kozin, ale swoją relację kończyłaby przy Starym Cmentarzu. Rozmowy w tej sprawie jednak przez cały czas trwają, nie ma oficjalnego stanowiska Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Linią autobusową zastępczą łączącą pl. Niepodległości z cm. Zarzew jest Z7. Trasę autobusu wyznaczono przez ul. Piotrkowską, Zarzewską, Kilinskiego, Przybyszewskiego, Niciarnianą, Piłsudskiego (możliwość przesiadki na trasie W-Z), Puszkina oraz Lodową.
Na skróconej trasie możemy także spotkać linię tramwajową 9, która łączy Olechów z dworcem Łódź Fabryczna. Aktualnie z powodu prac przy budowie tunelu kolejowego pod Łodzią, które wymagały zamknięcia skrzyżowania al. Kościuszki z Zieloną tramwaje linii 9 dalej niż do Narutowicza nie dojeżdżają. Przed zmianą trasy „dziewiątka” dojeżdżała w dwóch wariantach: 9A do Włókniarzy/Legionów i 9B na Zdrowie.
Planowany powrót linii tramwajowej 9 jest uzależniony nie tylko od zakończenia prac przy budowie przystanku kolejowego „Łódź Śródmieście”, ale także od terminu zakończeniu przebudowy torowiska przy ul. Zielonej oraz Legionów (odcinek przy al. Włókniarzy).
Spod dworca Fabrycznego do ulicy Zielonej oraz Konstantynowskiej dojazd możliwy autobusową linią zastępczą Z13.
Remonty, przebudowy i zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź
Objazdem kursuje także linie tramwajowa 12, która łączy Retkinię z krańcówką Stoki. Podobnie, jak linia tramwajowa 9 kiedyś jeździła przez skrzyżowanie al. Kościuszki/Zielona, które dzisiaj jest placem budowy przystanku „Łódź Śródmieście” – tramwaje przez to skrzyżowanie kursują, ale tylko w relacji Piotrkowska Centrum – Zachodnia/Ogrodowa. Aktualnie „dwunastka” kursuje bez zmian z Retkini na Stoki, ale zamiast przez Kopernika, Gdańską, Zieloną i Narutowicza kursuje przez Piotrkowską Centrum i Kilińskiego.Wśród zawieszonych linii tramwajowych znajdziemy również „trzynastkę”, która kiedyś łączyła Dąbrowę z Teofilowem. Aktualnie zamiast tramwaju kursuje linia autobusowa Z13, która łączy ul. Niższą z Retkinią.
Powrót linii tramwajowej 13 jest uzależniony od remontu krańcówki „Dąbrowa Niższa” oraz odcinka al. Śmigłego-Rydza od Dąbrowskiego do Broniewskiego.
Kolejną linią tramwajową, która jest zawieszona jest „siedemnastka”. Linia bardzo ważna dla studentów zarówno Politechniki Łódzkiej, jak i Uniwersytetu Łódzkiego, łącząca niegdyś Telefoniczną z Chocianowicami.
Dziś jej powrót – podobnie, jak powrót linii tramwajowej 4 – jest uzależniony od terminu przywrócenia regularnej obsługi tramwajów w zajezdni Chocianowice. Dojazd z Lumumby na Politechniki możliwy jest linią alternatywną „15”, która do ronda Lotników Lwowskich pokrywa się z linią 17.
Kiedy powróci tramwaj z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego?
Na swoje przywrócenie czeka także linia tramwajowa 43, która łączyła Łódź z Konstantynowem Łódzkim (wariant A Konstantynów, wariant B Lutomiersk). Ostatnie zapewnienia magistratu wskazują, że linia zostanie przywrócona na przełomie czerwca i lipca 2024 r.Obecnie trwają prace przy budowie tymczasowej krańcówki przy al. Włókniarzy/Legionów oraz budowa rozjazdów umożliwiających zawracanie tramwajów.
Liniami tramwajowymi, które w niedalekiej przyszłości nie wrócą do regularnego kursowania są także 46 (łącząca Łódź z Ozorkowem) oraz 43B, która łączyła Łódź z Lutomierskiem. W przypadku 46 pojawiła się chęć ze strony Zgierza, aby linię przywrócić, ale już nie w relacji do Ozorkowa, a do Proboszczewic (dawniej wieś, dziś część Zgierza). Lutomiersk natomiast otrzymał szansę dofinansowanie na modernizację trasy tramwajowej, ale zamiast tramwaju, otrzyma autobusy marki Mercedes zakupione w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.