Tramwaj do Pabianic to bardzo ważna inwestycja. Dlatego list ją upamiętniający umieszczono w kapsule czasu. Uroczystość odbyła się w Ksawerowie.
- To szczególny dzień dla naszej gminy - mówi Adam Topolski, wójt Ksawerowa. - List intencyjny w sprawie przebudowy został podpisany 22 lata temu. Ta linia po 100 latach wreszcie doczekała się tak poważnego remontu.
Remont linii do Pabianic nie bez problemów
Remont nie był tani i stał pod znakiem zapytania, bo Pabianicom brakowało pieniędzy na podpisanie umowy z wykonawcą. Czasu było mało, w sprawę zaangażował się marszałek województwa.
- Początek wieku to był moment, kiedy podjęte zostały starania o rozpoczęcie prac na tym odcinku. To bardzo ważna linia dla całego województwa. To kwestia walki z wykluczeniem komunikacyjnym, bo tysiące ludzi potrzebuje publicznej komunikacji - podkreśla Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego - Unijne środki to jedno, ale trzeba też było zabiegać o środki rządowe, a czas naglił. Udało się. Dziś możemy powiedzieć mieszkańcom: Jest! Linia 41 została przebudowana!
Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 177 mln zł, z czego 87,9 mln zł to dofinansowanie unijne z Urzędu Marszałkowskiego. 11,8 mln zł to rządowa dotacja. Swój wkład miały także Pabianice i gmina Ksawerów.
- Nie byłoby tego projektu, gdyby nie dobra współpraca między naszymi gminami. Dziękuję panu marszałkowi za otwartość w rozwiązywaniu problemów, a tych nie brakowało - mówi Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic. - Ta inwestycja to nie tylko kilometry torowiska, perony, nowe skrzyżowania, przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe, to zupełnie nowa jakość, to przeskok z XX do XXI wieku.
Przypomnijmy, że linia nr 41 rozpoczyna swoją trawę na odnowionej pętli przy Wiejskiej w Pabianicach, jedzie przez Ksawerów. Dojeżdża do placu Niepodległości w Łodzi. Modernizacja linii trwała trzy lata. Przebudowano cały układ torowy, wzdłuż niego stanęły nowe słupy trakcyjne, powstały przystanki. W centrum Pabianic utworzono wspólny pas autobusowo-tramwajowy. Przystanki mają podwyższone perony, przy części z nich stanęły tablice informacyjne.
Linia do Pabianic jest drugą podmiejską trasą tramwajową wyremontowaną w ostatnich latach. W grudniu 2021 roku po niemal czteroletniej przerwie uruchomiono połączenie z Łodzi do Zgierza. Zostało zawieszone w 2018 roku ze względu na zły stan torowiska. Koszt odbudowy linii wyniósł 38 mln złotych. Unijna dotacja przekazana przez Urząd Marszałkowski to 26 mln zł.
Komentarze (0)