Tramwaj do Pabianic to bardzo ważna inwestycja. Dlatego list ją upamiętniający umieszczono w kapsule czasu. Uroczystość odbyła się w Ksawerowie.
- To szczególny dzień dla naszej gminy - mówi Adam Topolski, wójt Ksawerowa. - List intencyjny w sprawie przebudowy został podpisany 22 lata temu. Ta linia po 100 latach wreszcie doczekała się tak poważnego remontu.
Remont linii do Pabianic nie bez problemów
Remont nie był tani i stał pod znakiem zapytania, bo Pabianicom brakowało pieniędzy na podpisanie umowy z wykonawcą. Czasu było mało, w sprawę zaangażował się marszałek województwa.
- Początek wieku to był moment, kiedy podjęte zostały starania o rozpoczęcie prac na tym odcinku. To bardzo ważna linia dla całego województwa. To kwestia walki z wykluczeniem komunikacyjnym, bo tysiące ludzi potrzebuje publicznej komunikacji - podkreśla Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego - Unijne środki to jedno, ale trzeba też było zabiegać o środki rządowe, a czas naglił. Udało się. Dziś możemy powiedzieć mieszkańcom: Jest! Linia 41 została przebudowana!
Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 177 mln zł, z czego 87,9 mln zł to dofinansowanie unijne z Urzędu Marszałkowskiego. 11,8 mln zł to rządowa dotacja. Swój wkład miały także Pabianice i gmina Ksawerów.
- Nie byłoby tego projektu, gdyby nie dobra współpraca między naszymi gminami. Dziękuję panu marszałkowi za otwartość w rozwiązywaniu problemów, a tych nie brakowało - mówi Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic. - Ta inwestycja to nie tylko kilometry torowiska, perony, nowe skrzyżowania, przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe, to zupełnie nowa jakość, to przeskok z XX do XXI wieku.
Przypomnijmy, że linia nr 41 rozpoczyna swoją trawę na odnowionej pętli przy Wiejskiej w Pabianicach, jedzie przez Ksawerów. Dojeżdża do placu Niepodległości w Łodzi. Modernizacja linii trwała trzy lata. Przebudowano cały układ torowy, wzdłuż niego stanęły nowe słupy trakcyjne, powstały przystanki. W centrum Pabianic utworzono wspólny pas autobusowo-tramwajowy. Przystanki mają podwyższone perony, przy części z nich stanęły tablice informacyjne.
Linia do Pabianic jest drugą podmiejską trasą tramwajową wyremontowaną w ostatnich latach. W grudniu 2021 roku po niemal czteroletniej przerwie uruchomiono połączenie z Łodzi do Zgierza. Zostało zawieszone w 2018 roku ze względu na zły stan torowiska. Koszt odbudowy linii wyniósł 38 mln złotych. Unijna dotacja przekazana przez Urząd Marszałkowski to 26 mln zł.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.