reklama
reklama

Czwartek z historią: Historia „łódzkiego metra” zaczęła się jeszcze w latach 30. XX wieku. Na jakim etapie jest teraz?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński (archiwum)

Czwartek z historią: Historia „łódzkiego metra” zaczęła się jeszcze w latach 30. XX wieku. Na jakim etapie jest teraz? - Zdjęcie główne

wyjście z tunelu na placu budowy przystanku kolejowego Łódź Koziny | foto Tomasz Śliwiński (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Historia Łodzi Choć jedynym miastem w Polsce, które może się pochwalić metrem z prawdziwego zdarzenia jest Warszawa, już niebawem na drugim miejscu zobaczymy właśnie Łódź. Po ukończeniu budowy tunelu kolejowego, który połączy dw. Łódź Fabryczna z dw. Łódź Kaliska i dw. Łódź Żabieniec pociągi pojadą nie tylko szybciej, ale i tuż po ścisłym centrum miasta.
reklama

Projekt „łódzkiego metra” nie jest jednak niczym nowym.

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią - mowa o tym jest od pokoleń

Rozmawiano o nim już w latach 30. ubiegłego wieku, kiedy to pod Łodzią miała powstać szybka linia tramwajowa. Jej trasę wytyczono m.in. przy ul. Piotrkowskiej, Zielonej, Struga i al. Mickiewicza.

Poważne rozmowy o powstanie w Łodzi metra prowadzono również w latach 80. kiedy to rozważano taką budowę m.in. w Krakowie. Czas pokazał, że zamiast inwestować w transport podziemny, wybrano ideę naziemnej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nagranie archiwalne z odwiertów, które były wykonywane przy ul. Narutowicza możemy znaleźć na kanale Telewizji Polskiej. Pierwsze pociągi miały pojechać 22 lata później, bo w 2005 r. – nie nastąpiło to do dziś.

Pomysł na "łódzkie metro" - pierwsze rozmowy o nim pojawiły się prawie 100 lat temu

Według projektów z lat 80. pociągi pod ziemią miały kursować na trasie Teofilów – Janów przez Aleksandrowską, Limanowskiego, Bałucki Rynek, Zgierską, pl. Wolności, Piotrkowską, pl. Niepodległości, Rzgowską i dalej przez Olechów na Janów. Drugą trasę była Retkinia i Widzew, w śladzie dzisiejszej trasy W-Z.

W 2024 roku wciąż jesteśmy w oczekiwaniu na wielkie otwarcie tunelu kolejowego pod Łodzią, który od lat jest w budowie. Jednym z najważniejszych etapów jego powstania było oddanie do użytku w 2016 r. dworca Łódź Fabryczna.

Dworzec jest, tunel jeszcze w budowie

Kolejarze zapewniają, że świecący pustkami największy dworzec w Polsce swoje skrzydła rozwinie w pełni w 2027 roku – pierwsze pociągi mają pojechać tunelem w grudniu 2026 r.

Aby inwestycja mogła zostać zrealizowana do końca konieczne jest nie tylko dokończenie niewybudowanych jeszcze fragmentów tunelu, ale także wybudować trzy przystanki podziemne – Polesie (przy Manufakturze), Koziny (przy al. Włókniarzy/Drewnowskiej) oraz Śródmieście (skrzyżowanie Kościuszki/Zielona).

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama