reklama
reklama

Powidoki i pejzaże, czyli sztuka uliczna po łódzku. Cz. 1 [WIDEO]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Powidoki i pejzaże, czyli sztuka uliczna po łódzku. Cz. 1 [WIDEO] - Zdjęcie główne
reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Łódź po godzinachJak wpływa na nas obcowanie ze sztuką ogólnodostępną? Jak zmienia to naszą estetykę? W jaki sposób wykorzystać potencjał miasta pełnego sprzeczności, sztuki, wyjątkowej architektury, umiłowania brzydoty i dziwactw wszelakich? 
reklama

Czy uda się odpowiedzieć na któreś z tych pytań? Nie mam pojęcia. O czym będzie seria? To zależy od inspiracji, przeprowadzonych wywiadów i odkrytych podczas spacerów po Łodzi perełek, które są sztuką lub jak powiedzą inni, wcale nią nie są. Jak kto woli. Rozpoczynamy serię publikacji poświęconych łódzkim różnorodnościom z zakresu szeroko pojętej sztuki ulicznej w przestrzeni miasta.

Odcinek 1: Teresa Latuszewska–Syrda, prezes Fundacji Urban Forms

Czym jest street art a czym mural? Jaka jest różnica pomiędzy nimi? Jakie funkcje spełnia mural w przestrzeni miejskiej? O tym wszystkim usłyszymy w rozmowie z Panią Teresą Latuszewską – Syrdą, założycielką Fundacji Urban Forms.

reklama

Pierwsza część serii dotycząca łódzkiej sztuki ulicznej poświęcona jest Teresie Latuszewskiej–Syrdzie, założycielce Fundacji Urban Forms, która dzięki swoim działaniom  rozpoczęła proces zmieniania łódzkiej przestrzeni miejskiej, poprzez malarstwo wielkoformatowe, czyli znane już w całej Polsce i na świecie łódzkie murale. 

Historia murali w Łodzi zaczęła się w 2008 roku, gdy Teresa Latuszewska–Syrda założyła Fundację Wspierania Sztuki Ulicznej „Outline”. Rok później powstają pierwsze dwa murale, jeden z nich na Piotrkowskiej 114 (obecnie znajduje się tam mural reklamowy), drugi w aquaparku Wodny Raj. Pani Teresa planuje stworzenie Galerii Zachodniej wzdłuż ulic Zachodniej i Kościuszki, która miałaby składać się z malowideł na ścianach kamienic. Od 2011 roku Fundacja organizuje także coroczny Festiwal Urban Forms.

reklama

W czerwcu 2011 roku projekt Galeria Zachodnia zmienia nazwę na Galeria Urban Forms. Od tego czasu wszystkie murale tworzone przez Fundację w Łodzi należą do Galerii UF. W 2013 podczas trzeciej edycji Festiwalu Galeria Urban Forms prowadzone są przez studentów i doktorantów UŁ badania jakościowe, dotyczące estetycznego doświadczania murali. Rok później opracowane badania ukazują się w pierwszej naukowej publikacji Fundacji, dotyczącej sztuki miejskiej. Monografia odnosi się zarówno do kwestii teoretycznych związanych ze sztuką miejską, street artem i muralami oraz prezentuje prowadzone badania. Autorkami książki Doświadczenie sztuki w przestrzeni miejskiej. Galeria Urban Forms 2011-2013 są: Agnieszka Gralińska-Toborek oraz Wioletta Kazimierska-Jerzyk.

Obecnie Galeria ma na swoim koncie blisko sto murali, liczne działania na rzecz miasta oraz jego mieszkańców, prowadzi badania naukowe, organizuje ogólnopolskie i międzynarodowe konferencje, wydaje publikacje poświęcone sztuce ulicznej oraz miejskiej.  Po 10 latach istnienia może pochwalić się współpracą z największymi twórcami murali z całego świata. Potencjał sztuki ulicznej dostrzegli także włodarze miasta oraz wiele instytucji miejskich i państwowych, które wspierają Fundację oraz artystów z nią współpracujących. Dzięki ich działalności Łódź zasłynęła jako Polska stolica street artu, a tysiące turystów z całego świata, każdego roku przyjeżdżają, by zobaczyć te niesamowite dzieła sztuki miejskiej. 

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama