MPK w Łodzi testuje Variotramy. Skąd taka decyzja?
Tramwaje marki Variotram były produkowane w latach 2008-2014. Do 2018 r. jeździły po Helsinkach, ale zostały z nich wycofane z uwagi na pęknięcia wózków. W naszym mieście będą testowane przez 8 miesięcy.- Problemy z użytkowaniem tych tramwajów w Helsinkach wynikały przede wszystkim z nietypowej infrastruktury torowej, która występuje w tym mieście. Chodzi przede wszystkim o ostre łuki, które powodowały szybkie zużywanie się obręczy. W Łodzi mamy znacznie łagodniejsze łuki i według ekspertów takie problemy nie powinny występować. Zanim jednak zdecydujemy się na zakup chcemy zweryfikować to w praktyce. Stąd decyzja o przeprowadzeniu testów. Efekty testów mają dać odpowiedź czy warto zainteresować się kupnem tych wagonów i jeśli tak to w jakiej ilości - mówi Piotr Wasiak, specjalista z Działu Promocji MPK Łódź.
Jak informuje rzecznik prasowy łódzkiego MPK – Agnieszka Magnuszewska – do najlepszych cech testowanych tramwajów należą klimatyzacja w przedziale pasażerskim, ogrzewana podłoga w pobliżu drzwi oraz niska podłoga w środku Variotramów. Co więcej, skład wyróżnia duża ilość miejsc siedzących (45 + 9 rozkładanych). Czy podobne zalety widzą też łodzianie?
Czy zielone tramwaje sprawdzają się na łódzkich torach? [sonda]
Podróżujących „nowymi-używanymi” tramwajami zapytaliśmy o opinie. Pomimo tego, że pojazdy były już używane w Helsinkach – opinie łodzian kształtują się w większości pozytywnie.- Jestem osobą starszą i bardzo cenię sobie to, że w tych tramwajach nie ma schodów do pokonania. Warto też zobaczyć, ile tutaj jest siedzeń. To naprawdę coś wspaniałego dla osób, dla których jazda na stojąco przez dłuższy czas to katorga – wspomina pani Wiesława jadąca w kierunku Widzewa.
Przeciwne zdanie ma pan Mariusz. Zastanawia się, czy takie pojazdy sprawdzą się na łódzkich torach.
- Interesuję się tym tematem i widzę to trochę dokładniej niż większość osób. Słyszałem, że te wagony zostały wycofane bodajże z Finlandii, bo było coś nie tak z wózkami. Testowanie? Dla mnie jak najbardziej okej, ale nie wiem, czy sprawdzą się w Łodzi na dłuższą metę. I kolejne pytanie… Tramwaje w Łodzi już teraz są strasznie zatłoczone, a ten tramwaj nie należy do najdłuższych, już kilka razy widziałem, jak było w nim pełno ludzi – wskazuje.
Pani Monice zalety tramwajów bardzo się podobają, smuci ją jedynie fakt, że te pojazdy przez pewien czas były już używane.
- Niska podłoga to zdecydowanie plus dla starszych i klimatyzację też można było w jakimś tam stopniu odczuć. Nie rozumiem tylko, dlaczego nie można kupić nowych tramwajów, tylko wydajemy pieniądze na coś, co nie jest już najnowsze – zastanawia się rozmówczyni podróżująca Variotramem.
Konieczność inwestowania w stosunkowo nowoczesny tabor widzi za to pan Karol.
- Mam nadzieję, że testy pójdą pomyślnie. Łodzi potrzebne są takie tramwaje, żeby wycofywać te najstarsze. Faktycznie, nie są najnowsze, ale za to bardzo komfortowe – dużo siedzeń, podgrzewana podłoga i wyglądają naprawdę nowocześnie. Można by je tylko przemalować na łódzkie barwy – zaznacza rozmówca.
Podróżowaliście zielonymi tramwajami? Jak jest Waszym zdaniem? Podzielcie się swoją opinią w komentarzach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.