- Pod koniec października złożyliśmy wniosek o dofinansowanie i obecnie czekamy na jego ocenę formalną. Wniosek dotyczy wykonania pełnej dokumentacji projektowej torowiska tramwajowego w granicach administracyjnych miasta, czyli do ulicy Ogrodniczej, wraz z przystankami i infrastrukturą towarzyszącą. Obejmuje również realizację inwestycji co najmniej do Szkoły Podstawowej nr 10, na wysokości ulic Podgórnej czy Witosa
- powiedział prezydent Zgierza, Przemysław Staniszewski.
Inwestycja za miliony
Przy obecnych kosztach i dostępnych środkach, czyli przy inwestycji wartej około 40 mln zł, z czego ponad 30 mln stanowiłoby dofinansowanie, miasto jest w stanie zrealizować zadanie i przywrócić linię 46 na terenie Zgierza.Czy nie lepiej dać sobie spokój z budowaniem torowiska i zainwestować w autobusy, jak mówią niektórzy mieszkańcy?
- W przypadku ulicy Łódzkiej, Łęczyckiej czy Ozorkowskiej, bo o tym miejscu przejazdu tego tramwaju mówimy, trudno jest wygenerować taką przestrzeń, która mogłaby służyć obsłudze przystankowej pojazdów autobusowych. Inaczej z tramwajem, który będzie jeździł swoim pasem wydzielonym, który może częściowo być wykorzystywany na wspólnych przystankach, również dla autobusów
- wyjaśnił prezydent.
Podkreślił, że ta inwestycja jest kluczowa, bo umożliwi sprawniejsze przemieszczanie się po mieście na osi północ-południe, a przy tym pozwoli lepiej zintegrować układ drogowy z koleją, która, m.in. dzięki nowym inwestycjom w Łodzi, będzie coraz intensywniej rozwijana.
- Na przełomie roku powinniśmy poznać ostateczne rozstrzygnięcia. Dojdzie jeszcze kwestia podpisania umowy, ale zakładamy, że w przyszłym roku, mniej więcej w połowie, będzie można ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zajmie się zarówno dokumentacją projektową, jak i samą budową
- dodał
Powrót po 11 latach
Zgierz stara się o unijne dofinansowanie na remont nieczynnego odcinka linii tramwajowej nr 46, biegnącego przez miasto w stronę Ozorkowa. Projekt został ujęty na liście podstawowej programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W praktyce oznacza to, że samorząd może liczyć na środki, o ile wniosek przejdzie pozytywną ocenę formalną w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym.Nabór prowadzony jest w trybie niekonkurencyjnym, dlatego Zgierz nie musi rywalizować o fundusze z innymi gminami.
W ramach planu przewidziano modernizację torowiska od węzła Kurak do skrzyżowania ulic Ozorkowskiej i Podgórnej, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i przystankami.
Kiedy ruszy budowa?
Urząd Miasta zapowiada, że przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co ma skrócić czas prac i pozwolić na lepszą kontrolę kosztów. Wstępny harmonogram zakłada rozpoczęcie robót 1 czerwca 2026 r. i zakończenie ich do 30 czerwca 2029 r.
Przed laty linia 46 słynęła w całej Polsce. Należała do najdłuższych w Europie, liczyła 35 km i łączyła trzy miasta. Ruch na trasie Łódź-Zgierz-Ozorków został zawieszony w 2018 roku.
Teraz Zgierz zamierza odnowić jedynie fragment położony w granicach miasta. Oznacza to, że tramwaje wróciłyby na osiedle Proboszczewice, ale nie do Ozorkowa.
Pełna reaktywacja trasy nadal wydaje się niemożliwa, bo nie ma porozumienia pomiędzy samorządami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.