Miasto składa wniosek o duże pieniądze
– Pod koniec października złożyliśmy wniosek o dofinansowanie i obecnie czekamy na jego ocenę formalną. Wniosek dotyczy wykonania pełnej dokumentacji projektowej torowiska tramwajowego w granicach administracyjnych miasta, czyli do ulicy Ogrodniczej, wraz z przystankami i infrastrukturą towarzyszącą. Obejmuje również realizację inwestycji co najmniej do Szkoły Podstawowej nr 10, na wysokości ulic Podgórnej czy Witosa
– powiedział prezydent Zgierza, Przemysław Staniszewski.
Przy obecnych kosztach – około 40 mln zł, z czego ponad 30 mln stanowiłoby dofinansowanie – Zgierz deklaruje, że jest w stanie zrealizować zadanie i przywrócić linię 46 na swoim terenie.
Tramwaj zamiast autobusów?
Czy inwestowanie w torowisko ma sens, skoro część mieszkańców sugeruje, że tańsze i prostsze byłyby autobusy?
– W przypadku ulicy Łódzkiej, Łęczyckiej czy Ozorkowskiej, bo o tym miejscu przejazdu tego tramwaju mówimy, trudno jest wygenerować taką przestrzeń, która mogłaby służyć obsłudze przystankowej pojazdów autobusowych. Inaczej z tramwajem, który będzie jeździł swoim pasem wydzielonym, który może częściowo być wykorzystywany na wspólnych przystankach, również dla autobusów
– wyjaśnił prezydent.
Zdaniem władz miasta to kluczowy projekt, który poprawi komunikację na osi północ–południe i lepiej zintegruje transport miejski z koleją – ta ma zyskiwać na znaczeniu m.in. dzięki inwestycjom w Łodzi.
– Na przełomie roku powinniśmy poznać ostateczne rozstrzygnięcia. Dojdzie jeszcze kwestia podpisania umowy, ale zakładamy, że w przyszłym roku, mniej więcej w połowie, będzie można ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zajmie się zarówno dokumentacją projektową, jak i samą budową
– dodał.
Reaktywacja po 11 latach przerwy
Zgierz stara się o unijne środki na remont nieczynnego odcinka linii tramwajowej nr 46. Projekt znalazł się na liście podstawowej programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, co daje realną szansę na finansowanie – o ile wniosek przejdzie formalną ocenę w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym. Nabór jest niekonkurencyjny, więc Zgierz nie musi rywalizować z innymi gminami.Plan zakłada modernizację torowiska od węzła Kurak do skrzyżowania ulic Ozorkowskiej i Podgórnej, z przystankami i infrastrukturą towarzyszącą.
Kiedy ruszą prace?
Miasto planuje zrealizować przedsięwzięcie w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co ma skrócić czas realizacji i dać większą kontrolę nad kosztami. Wstępny harmonogram mówi o rozpoczęciu robót 1 czerwca 2026 r. i zakończeniu 30 czerwca 2029 r.Przed laty linia 46 była jedną z najdłuższych tras tramwajowych w Europie – liczyła 35 km i łączyła trzy miasta. Zawieszono ją w 2018 roku. Teraz Zgierz chce przywrócić jedynie swój odcinek – tramwaje miałyby dojeżdżać do Proboszczewic, ale nie do Ozorkowa.
Pełne odtworzenie trasy wciąż wydaje się mało realne, bo nie ma porozumienia między samorządami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.