reklama

Wraca słynny tramwaj pod Łodzią. Kiedy znów wyjedzie na tory?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Kasper Fiszer/Archiwum TuLodz

Wraca słynny tramwaj pod Łodzią. Kiedy znów wyjedzie na tory? - Zdjęcie główne

foto Kasper Fiszer/Archiwum TuLodz

reklama
Udostępnij na:
Facebook
KategoriaLinia 46, która przez dekady łączyła Łódź, Zgierz i Ozorków, może znów pojawić się na torach. Zgierz złożył wniosek o milionowe dofinansowanie na odtworzenie fragmentu słynnej trasy. Na razie plan zakłada powrót tramwajów jedynie w granicach miasta.
reklama

Miasto składa wniosek o duże pieniądze

– Pod koniec października złożyliśmy wniosek o dofinansowanie i obecnie czekamy na jego ocenę formalną. Wniosek dotyczy wykonania pełnej dokumentacji projektowej torowiska tramwajowego w granicach administracyjnych miasta, czyli do ulicy Ogrodniczej, wraz z przystankami i infrastrukturą towarzyszącą. Obejmuje również realizację inwestycji co najmniej do Szkoły Podstawowej nr 10, na wysokości ulic Podgórnej czy Witosa

– powiedział prezydent Zgierza, Przemysław Staniszewski.

Przy obecnych kosztach – około 40 mln zł, z czego ponad 30 mln stanowiłoby dofinansowanie – Zgierz deklaruje, że jest w stanie zrealizować zadanie i przywrócić linię 46 na swoim terenie.

reklama

Tramwaj zamiast autobusów?

Czy inwestowanie w torowisko ma sens, skoro część mieszkańców sugeruje, że tańsze i prostsze byłyby autobusy?

– W przypadku ulicy Łódzkiej, Łęczyckiej czy Ozorkowskiej, bo o tym miejscu przejazdu tego tramwaju mówimy, trudno jest wygenerować taką przestrzeń, która mogłaby służyć obsłudze przystankowej pojazdów autobusowych. Inaczej z tramwajem, który będzie jeździł swoim pasem wydzielonym, który może częściowo być wykorzystywany na wspólnych przystankach, również dla autobusów

– wyjaśnił prezydent.

Zdaniem władz miasta to kluczowy projekt, który poprawi komunikację na osi północ–południe i lepiej zintegruje transport miejski z koleją – ta ma zyskiwać na znaczeniu m.in. dzięki inwestycjom w Łodzi.

reklama

– Na przełomie roku powinniśmy poznać ostateczne rozstrzygnięcia. Dojdzie jeszcze kwestia podpisania umowy, ale zakładamy, że w przyszłym roku, mniej więcej w połowie, będzie można ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zajmie się zarówno dokumentacją projektową, jak i samą budową

– dodał.

Reaktywacja po 11 latach przerwy

Zgierz stara się o unijne środki na remont nieczynnego odcinka linii tramwajowej nr 46. Projekt znalazł się na liście podstawowej programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, co daje realną szansę na finansowanie – o ile wniosek przejdzie formalną ocenę w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym. Nabór jest niekonkurencyjny, więc Zgierz nie musi rywalizować z innymi gminami.

reklama

Plan zakłada modernizację torowiska od węzła Kurak do skrzyżowania ulic Ozorkowskiej i Podgórnej, z przystankami i infrastrukturą towarzyszącą.

Kiedy ruszą prace?

Miasto planuje zrealizować przedsięwzięcie w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co ma skrócić czas realizacji i dać większą kontrolę nad kosztami. Wstępny harmonogram mówi o rozpoczęciu robót 1 czerwca 2026 r. i zakończeniu 30 czerwca 2029 r.

Przed laty linia 46 była jedną z najdłuższych tras tramwajowych w Europie – liczyła 35 km i łączyła trzy miasta. Zawieszono ją w 2018 roku. Teraz Zgierz chce przywrócić jedynie swój odcinek – tramwaje miałyby dojeżdżać do Proboszczewic, ale nie do Ozorkowa.

Pełne odtworzenie trasy wciąż wydaje się mało realne, bo nie ma porozumienia między samorządami.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo