reklama

Jak stworzyć bilans finansowy dla Twojej firmy?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Materiał partnera

Jak stworzyć bilans finansowy dla Twojej firmy? - Zdjęcie główne

Jak stworzyć bilans finansowy dla Twojej firmy? | foto Materiał partnera

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Materiały partnerskieProwadzenie ksiąg rachunkowych w przedsiębiorstwie wiąże się z obowiązkiem przygotowania bilansu finansowego. Z jakich elementów powinien się składać i w jakim terminie należy go przygotować?

Bilans finansowy a sprawozdanie finansowe

Bilans finansowy obejmujący aktywa i pasywa firmy to podstawowy dokument sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa. Najprościej rzecz ujmując: bilans finansowy porównuje wartością majątku firmowego (aktywów) z wartością jego źródeł finansowania (pasywów), które powinny być sobie równe. Sporządzanie bilansu firmowego daje jednoznaczną odpowiedź na pytanie, czy dane przedsiębiorstwo ma wyraźne źródło finansowania. Co ważne, bilans finansowy sporządza się dwukrotnie w ciągu roku sprawozdawczego – bilans otwarcia na jego początku i bilans zamknięcia na zamknięcie roku obrotowego. To, w jakim czasie ma być sporządzony, zależy od rodzaju zaistnienia zdarzeń warunkujących jego przygotowanie. 

Dla kogo obowiązkowy bilans finansowy? 

Jak wcześniej wspomniano bilans księgowy jest obowiązkowy dla przedsiębiorstw prowadzących księgi rachunkowe. Do tego grona należą zarówno spółki handlowe i cywilne, organizacje, jak też osoby fizyczne, spółki partnerskie i spółki jawne osób fizycznych, których roczne dochody przekroczyły 2 mln euro. 

Elementy bilansu finansowego

Bilans finansowy powinien mieć określony format. Oprócz samej nazwy „bilans” oraz dokładnego określenia nazwy oraz adresu podmiotu, dla którego jest sporządzany, istotne są:

  • data, kiedy dokonano wyceny aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, 
  • rodzaje i wartość aktywów i pasywów;
  • suma aktywów i pasywów przy zachowaniu ich równowagi bilansowej;
  • datę i miejsce sporządzenia dokumentu, 
  • podpis osób odpowiedzialnych za prowadzenie ksiąg rachunkowych, jak też władz przedsiębiorstwa.

Składanie bilansu finansowego – terminy

Zgodnie z art. 12 ustawy o rachunkowości bilans finansowy otwarcia sporządza się w ciągu 15 dni od:

  • rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołujący skutki majątkowe lub finansowe;
  • początku każdego roku obrotowego;
  • zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa;
  • dnia wpisu do rejestru połączeń jednostek lub podziału jednostki, które powodują powstanie nowej/nowych jednostek;
  • dnia rozpoczęcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości. 
Natomiast bilans zamknięcia sporządza się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od:

  • dnia kończącego roku obrotowego;
  • dnia zakończenia działalności jednostki obejmującej również jej sprzedaż, zakończenie likwidacji lub postępowania upadłościowego, jeśli to nie zostało umorzone;
  • dnia zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa;
  • dnia wpisu do rejestru połączenia w przypadku jednostki przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jej przez inną jednostkę;
  • dnia poprzedzającego połączenie lub podział jednostek (dnia poprzedzającego wpis do rejestru powstałej w ten sposób jednostki) jeśli w ich wyniku powstaje nowa jednostka;
  • dnia poprzedzającego dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości;
  • innego dnia bilansowego określonego odrębnymi przepisami. 

Zasady sporządzania bilansu finansowego

Ustawa o rachunkowości wskazuje również szereg zasad, jakimi należy się kierować przy sporządzaniu bilansu finansowego, m.in. 

- zasadą współmierności, tj. w ramach aktywów i pasywów będą również uwzględnione koszty lub przychody obejmujące przyszłe okresy oraz te koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, które nie zostały wcześniej poniesione;

- zasadą ostrożności, tj. wycena poszczególnych składników aktywów i pasywów powinna bazować na ich rzeczywistej cenie nabycia, przy zachowaniu właściwej ostrożności;

- zasadę memoriału, tj. księgi rachunkowe powinny uwzględniać wszystkie osiągnięte na jej rzecz przychody oraz związane z tymi przychodami obciążające koszty związane z danym rokiem obrotowym, niezależnie od terminu ich zapłaty. 

Konsekwencje niezłożenia bilansu finansowego

Jak wcześniej wspomniano, bilans finansowy jest podstawowym elementem sprawozdania finansowego. Brak tego pierwszego automatycznie uniemożliwia złożenie drugiego dokumentu. Konsekwencje za brak sprawozdania finansowego mogą być srogie, od kary grzywny, przez wykreślenie jednostki z KRS po karę pozbawienia wolności. W przypadku niezłożenia sprawozdania finansowego w terminie podmiot może sam złożyć tzw. czynny żal, czyli pisemne zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia czy przestępstwa. Czynny żal może pozwolić uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej po spełnieniu dodatkowych warunków. 

 

– Artykuł sponsorowany

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy