Tarcza Katarzyny coraz bliżej skrzyżowania Drewnowska/Karskiego
Jak czytamy w informacji prasowej przesłanej przez PKP TLK, inwestycja wiążąca się z budową tuneli kolejowych znajdujących się pomiędzy stacjami Łódź-Fabryczna - Kaliska/Żabieniec to kontynuacja budowy Łodzi Fabrycznej. Jej celem jest zmiana funkcji tej stacji z końcowej na przelotową, dzięki czemu podróże koleją mają stać się sprawniejsze, a kolej bardziej atrakcyjna. Plany zakładają, że przez ścisłe centrum Łodzi pojadą pociągi regionalne oraz dalekobieżne - na osi wschód - zachód i północ - południe.Maszyna TBM Faustyna wydrążyła już pierwszy z 4 jednotorowych tuneli - odcinek łączący dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Żabieniec oraz Łódź Kaliska. Tunel, mierząc od ul. Długosza pod al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej, ma długość 940 m, a także średnicę 8,5 m. Trasa połączy m.in. przystanek Łódź Koziny ze stacją Łódź Kaliska.
Tunelownica montowała równocześnie obudowę. Podczas prac wykorzystano 4284 tubingi - półkoliste elementy tworzące pierścienie tunelu - a także usunięto ponad 220 tysięcy metrów sześciennych gruntu. Kolejny etap działań zakłada obrócenie maszyny o 180 stopni. Natomiast na przełomie marca oraz kwietnia planuje się rozpocząć drążenie drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec.
TBM Katarzyna, większa maszyna mająca średnicę ponad 13 metrów, drąży dwutorowy 2,7-kilometrowy tunel od ulicy Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna. Maszyna wykonała ponad 460 metrów podziemnego połączenia, a jej tarcza zbliża się do skrzyżowania Drewnowska/Karskiego.
3 nowe przystanki kolejowe na mapie Łodzi
Informacja prasowa przesłana przez PKP TLK zawiera również informacje dotyczące trzech nowych przystanków kolejowych, które powstają w związku z budową tunelu średnicowego.Pierwszym z nich jest Łódź-Śródmieście, który będzie się znajdował w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki. Na powstającym przystanku wzmocniono konstrukcję budynków, a wykonawca zakończył prace przygotowawcze polegające na demontażu torowiska tramwajowego i sieci. Na miejscu zgodnie z wymogami pracują również archeolodzy. Została rozpoczęta budowa ścian szczelinowych pomiędzy ulicami Wólczańską oraz Zachodnią. Przekładane są także podziemne instalacje, a w ustaleniu z miastem wprowadzono tymczasową organizację ruchu.
Drugim budowanym przystankiem jest Łódź Polesie, który będzie znajdował się przy zbiegu ulic Ogrodowej oraz Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego. Na poziomie ok. 24 m poniżej ulicy mają być perony, do których będzie można się dostać za pomocą windy oraz ruchomych schodów. Ściany szczelinowe tworzą już zewnętrzny korpus przystanku, a także zbudowane są górny strop obiektu i strop oddzielający poziom -1 od poziomu -2.
Trzecim powstającym przystankiem jest Łódź Koziny. Będzie on się znajdował u zbiegu al. Włókniarzy oraz ul. Drewnowskiej. Budowane są ściany szczelinowe zewnętrznej konstrukcji, a także rozpoczęło się tworzenie płyty stropowej. Później mają powstać kolejne elementy - płyta pośrednia i denna.
Warto też dodać, że inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość przedsięwzięcia przekracza 1,5 mld złotych netto.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.