Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego ogłoszenie przetargu w temacie Kolei Dużych Prędkości zapowiadał już na początku lipca. Miało się to stać jeszcze w drugim tygodniu miesiąca, ogłoszenia jednak wciąż nie było.
Przetarg na tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi ogłoszony
Udało się na koniec lipca, a dokładniej w poniedziałek 29 lipca. To trzeci i największy kontakt na prace budowlane w temacie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. “Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski.
– mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
I dodaje:
- Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami.
Na otwarcie ofert poczekamy do końca września, a o tym, kto wybuduje tunel, zdecyduje w 70% cena, następnie 30% kwalifikacja personelu.
Kiedy koniec budowy tunelu KDP pod Łodzią?
Na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości zostanie przeznaczonych 46 miesięcy, czyli prawie 4 lata.
– Przetarg na tunel w Łodzi to dowód na to, że kontynuujemy realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów. Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii „Y”, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym
– dodaje Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Nowy tunel pod Łodzią sprawi, że przejazd z Łodzi do stolicy ma trwać tyle samo, co pełna relacja pierwszej linii metra, z Kabat na Młociny.
- Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny
- podkreśla Lasek.
Nowy tunel ma mieć średnicę około 14 metrów i liczyć 4,6 kilometra. Po zakończeniu budowy będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunel kolejowy budowany tą metodą w kraju.
Przypomnijmy, przygotowania do pełnego drążenia trwają już od wielu miesięcy zarówno przy Łódzkim Domu Kultury (obok dworca Łódź Fabryczna), jak i na Retkini (przy Maratońskiej).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.