reklama
reklama

Centralny Port Komunikacyjny coraz bliżej. Ministerstwo podało ważną informację w sprawie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński

Centralny Port Komunikacyjny coraz bliżej. Ministerstwo podało ważną informację w sprawie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią - Zdjęcie główne

Pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w peronach stacji kolejowej Łódź Fabryczna | foto Tomasz Śliwiński

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźUdało się ogłosić zapowiadany kilka tygodni temu przetarg na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości od dworca Łódź Fabrycznego do Retkini. Będzie on liczył dokładnie 4,6 kliometra, a jak podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak, to istotny krok w kierunku realizacji CPK.
reklama

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego ogłoszenie przetargu w temacie Kolei Dużych Prędkości zapowiadał już na początku lipca. Miało się to stać jeszcze w drugim tygodniu miesiąca, ogłoszenia jednak wciąż nie było.

Przetarg na tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi ogłoszony

Udało się na koniec lipca, a dokładniej w poniedziałek 29 lipca. To trzeci i największy kontakt na prace budowlane w temacie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. “Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.  To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. 

reklama

– mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

I dodaje:

- Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami.

Na otwarcie ofert poczekamy do końca września, a o tym, kto wybuduje tunel, zdecyduje w 70% cena, następnie 30% kwalifikacja personelu.

reklama

Kiedy koniec budowy tunelu KDP pod Łodzią?

Na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości zostanie przeznaczonych 46 miesięcy, czyli prawie 4 lata.

– Przetarg na tunel w Łodzi to dowód na to, że kontynuujemy realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów. Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii „Y”, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym

– dodaje Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Nowy tunel pod Łodzią sprawi, że przejazd z Łodzi do stolicy ma trwać tyle samo, co pełna relacja pierwszej linii metra, z Kabat na Młociny.

- Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny

reklama

- podkreśla Lasek.

Nowy tunel ma mieć średnicę około 14 metrów i liczyć 4,6 kilometra. Po zakończeniu budowy będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunel kolejowy budowany tą metodą w kraju.

Przypomnijmy, przygotowania do pełnego drążenia trwają już od wielu miesięcy zarówno przy Łódzkim Domu Kultury (obok dworca Łódź Fabryczna), jak i na Retkini (przy Maratońskiej).

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama