Montaż sekundników na łódzkich skrzyżowaniach to temat znany od lat.
Kiedy realizacja wygranych projektów ŁBO dot. sekundników?
O ich pojawienie się w Łodzi apelują od lat zarówno kierowcy, jak i miejscy aktywiści. Wśród argumentów pojawia się fakt, że można je znaleźć od lat nie tylko w innych miastach na terenie całego kraju, ale także i poza granicami kraju. Ostatnie lata to jednak negatywne odpowiedzi ze strony miejskich urzędników, którzy, choć nie mówili oficjalnie "nie", to w etapach finalnych podejmowania o tym decyzji zgody nie było.Sytuacja wokół sekundników zmieniła się ostatnio podczas organizacji Łódzkiego Budżetu Obywatelskiego 2024/2025, kiedy to nie tylko wydano zgodę na poddanie pod głosowanie tego pomysłu, ale nawet zakończyło się to dla tych projektów wygraną.
Przypomnijmy, mowa o czterech skrzyżowaniach, na których miałyby się pojawić ww. urządzenia: ul. Rokicińska - ul. Puszkina, ul. Tatrzańska - ul. Grota-Roweckiego, al. Włókniarzy - ul. Drewnowska i ul. Przędzalniana - ul. Milionowa.
Gdzie i kiedy powstaną w Łodzi sekundniki?
Choć teoretycznie budowa wygranych projektów powinna się odbyć już w 2025 roku. Zapytanie o to, czy i kiedy zostaną zrealizowane wygrane projekty w ŁBO złożył Marcin Buchali, przewodniczący klubu radnych PiS w Radzie Miejskiej w Łodzi.
- W związku ze sprzecznymi komunikatami ze strony miejskich urzędników oraz apelami mieszkańców i społeczników ws. instalacji sekundników w Łodzi w ramach Budżetu Obywatelskiego, zwracamy się z prośbą o odpowiedź na następujące pytania
- pisze w interpelacji do prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej Marcin Buchali, radny Prawa i Sprawiedliwości.
Z odpowiedzią przyszedł Tomasz Piotrowski, wiceprezydent Łodzi.
Najpierw zmiana przepisów, potem montaż sekundników? Wiceprezydent Łodzi odpowiada
Wiceprezydent przypomniał lokalizacje, w których powstaną wygrane projekty i jednocześnie zaznaczył, że- Realizacja powyższych wniosków będzie możliwa po zmianie aktualnie obowiązujących przepisów prawa, tj. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach (Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181), a dokładniej punktu 3.3.3.2 Załącznika nr 3 do ww. rozporządzenia, który określa warunki stosowania wyświetlaczy czasu
- odpowiada Piotrowski.
Co w sytuacji, gdy do zmiany przepisów w najbliższych miesiącach nie dojdzie?
- W przypadku, gdy stosowne zmiany nie zostaną wprowadzone istnieje alternatywa w postaci wprowadzenia stałoczasowego programu pracy sygnalizacji świetlnej, jednakże należy podkreślić, iż takie rozwiązanie nie będzie korzystne z punktu widzenia sterowania ruchem, gdyż uniemożliwia wprowadzenie priorytetów dla komunikacji miejskiej i bieżące reagowanie na sytuację na drogach
- dodaje Tomasz Piotrowski.
Aktualnie prace nad zmianą przepisów prowadzi m.in. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, który realizuje zadanie zlecone przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Głównym celem jest opracowanie nowych zaleceń dla kolejnych przepisów prawnych w zakresie ruchu drogowego.
- MI na bieżąco dokonuje oceny istniejących rozwiązań prawnych w ww. obszarze, a opinie i sugestie zgłaszane przez zainteresowane podmioty są brane pod uwagę przy pracach analitycznych mających na celu zmianę istniejących lub wprowadzanie nowych rozwiązań"
- poinformowało Polską Agencją Prasową Ministerstwo Infrastruktury.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.