reklama
reklama

Inwestor kontra wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią. Kiedy pojawi się aktualny harmonogram prac?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: PBDiM

Inwestor kontra wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią. Kiedy pojawi się aktualny harmonogram prac? - Zdjęcie główne

Duży tunel wydrążony przez Katarzynę, widok z Odolanowskiej w kierunku Polesia. | foto PBDiM

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźCzwartkowe południe (6 lutego) upłynęło pod znakiem najnowszych doniesień w sprawie budowy tunelu kolejowego pod Łodzią. Wykonawca tunelu tj. PBDiM informuje o planach dotyczących wznowienia tarczy TBM Katarzyna, a inwestor tj. PKP PLK wzywają wykonawcę do aktualizacji harmonogramów. Co przesłano w komunikatach prasowych?
reklama

Obie informacje z najnowszymi informacjami ws. budowy tunelu kolejowego pod Łodzią zostały opublikowane w czwartek 6 lutego w południe.

Co nowego na placu budowy tunelu kolejowego pod Łodzią?

Wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią tj. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego informuje o pracach, które mają pozwolić wznowić pracę TBM Katarzyna. Przypomnijmy, mniejsza tarcza TBM Faustyna zakończyła swoją pracę jeszcze w listopadzie 2024 roku, większa natomiast od kilku miesięcy stoi pod kamienicą przy al. 1 Maja 21.

Aby wznowienie jej pracy było możliwe wykonawca wybuduje specjalny blok, który umożliwi przegląd techniczny tarczy.

- Ruszyła budowa betonowego bloku pod jezdnią przy al. 1 Maja w okolicy numeru 21. Będzie to miejsce postojowe dla tarczy TBM na czas jej przeglądu technicznego. Prace budowlane okresowo mogą trwać nawet 24 godziny na dobę. To kolejny ważny etap w drodze do wznowienia drążenia

reklama

- informuje Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy tunelu średnicowego pod Łodzią

I dodaje:

- Powstające pod al. 1 Maja miejsce postojowe składać się będzie z betonowych pali budowanych jeden obok drugiego w taki sposób, by powstała podziemna ściana. Wwierci się w nią TBM Katarzyna. Dzięki temu będzie można w bezpieczny dla operatorów sposób dokonać przeglądu przedniej części maszyny, a także wymiany na jej tarczy elementów odpowiedzialnych za drążenie w gruncie.

Mieszkańcy kamienic na trasie drążenia, póki co, wciąż będą musieli pozostać poza swoimi domami.

Kiedy mieszkańcy kamienic na trasie drążenia tunelu powrócą do swoich domów?

Rzecznik wykonawcy zaznacza, że działania te mają się przyczynić do tego, że powrót mieszkańców będzie szybszy.

reklama

- W miejscu budowy konstrukcji zdjęto już nawierzchnią i niewielką warstwę ziemi. Podwykonawca prac musi teraz omijając podziemną infrastrukturę wtłoczyć pod dużym ciśnieniem cement w głąb terenu, który po wymieszaniu się z gruntem stworzy zeskaloną bryłę – przyszłe miejsce postojowe dla maszyny TBM

- tłumaczy Piotr Grabowski.

I zaznacza:

- Zastosowana technologia iniekcji strumieniowej jet grouting jest szybka, bezpieczna i nie wymaga tworzenie rozległego wykopu. Pierwotnie podziemny blok miał się znaleźć bliżej ul. Więckowskiego, ale w wyniku konsultacji z ekspertami, między innymi ze względu na trudne warunki gruntowe i dla zachowania bezpieczeństwa, podjęto decyzję o jego budowie już pod al. 1 Maja. To rozwiązanie wpłynie także na szybszy powrót lokatorów do kamienic.

reklama

Zapowiedziane prace mają potrwać kilka tygodni - najpierw tarcza musi bezpiecznie opuścić miejsce, w którym przebywa obecnie i udać się do planowanego miejsca postojowego.

- Gdy pod ziemią powstawać będzie miejsce postojowe, TBM zostanie przygotowana do startu i ostrożnego wyjechania spod budynku. Po pokonaniu kilkunastu metrów dotrze do bloku. Czas trwania przeglądu uzależniony będzie od stopnia zużycia dysków i zgarniaczy. Wykonawca szacuje, że potrwać to może kilka tygodni

- podkreśla PBDiM.

W temacie harmonogramu prac dla TBM Katarzyna wykonawca prac informuje, że jest on w trakcie przygotowywania.

- PBDiM przygotowuje zaktualizowany harmonogram dla prac tarczy TBM, a także harmonogram powrotów mieszkańców czterech kamienic do swoich lokali przy ulicach Próchnika i Maja. Prowadzone od listopada prace związane były ze wzmocnieniem gruntu, ustabilizowaniem osiadającej kamienicy przy ul. Maja 21. Przeprowadzono także szereg badań geotechnicznych i geofizycznych terenu oraz konsultacji z ekspertami z Polski i zagranicy. Budowa miejsca postojowego dla tarczy TBM to ważny krok do wznowienia prac przy drążeniu. Maszyna do pokonania ma jeszcze odcinek o długości niespełna kilometra. Dotychczas wykonano już łącznie ok. 6 km tuneli

reklama

- czytamy w komunikacie wykonawcy.

Niedługo po ogłoszeniu nowych informacji ws. budowy tunelu średnicowego przez wykonawcę, swoją informację prasową przesłał także inwestor tj. PKP Polskie Linie Kolejowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe kontra wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią PBDiM - o co chodzi?

W zatytułowanej wiadomości "PLK wzywa PBDiM do przedstawienia realistycznego planu kontynuacji projektu" spółka informuje o tym, że

- Wykonawca budowy podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec nie przedstawił po wydarzeniach we wrześniu i listopadzie 2024 harmonogramu rzeczowo – finansowego dokończenia projektu.

I dodaje:

- W związku z dotychczasowymi opóźnieniami oraz wielokrotnym niedotrzymaniem kolejnych terminów wznowienia drążenia tunelu dwutorowego przez TBM Katarzynę, spółka PLK SA jako Inwestor odpowiedzialny za kluczową inwestycję kolejową, wezwała firmę PBDiM, czyli Generalnego Wykonawcę, do przedstawienia wiarygodnego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót budowlanych zaplanowanych do końca trwania umowy. 

PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że zaktualizowany harmonogram prac jest konieczny do faktycznego stwierdzenia, ile jeszcze zajmie przede wszystkim budowa tunelu dwutorowego pod centrum Łodzi.

- Harmonogram powinien zawierać realne terminy realizacji poszczególnych etapów budowy oraz przedstawiać szczegółowy opis zadań niezbędnych do realizacji, w szczególności budowy dwutorowego tunelu pod centrum Łodzi. Inwestor oczekuje, że dostarczony harmonogram będzie zgodny z zapisami umowy oraz obejmie wszystkie niezbędne elementy, które umożliwią rzetelną weryfikację planu działań. W obliczu powtarzających się rozbieżności pomiędzy deklaracjami wykonawcy a faktycznym postępem prac inwestor apeluje o pilne podjęcie działań zmierzających do realizacji inwestycji w uzgodnionym zakresie. Podkreślamy, że współpraca oparta na dotrzymywaniu ustaleń jest kluczowa dla terminowego zakończenia przedsięwzięcia

- dodają PLK.

Jak informuje spółka, na dostarczenie tych dokumentów liczy jak najszybciej.

- Z uwagi na powyższe, inwestor liczy na jak najszybsze i kompleksowe przedstawienie wymaganych dokumentów (w tym pozwalających rozpatrzeć przez inwestora ewentualne wnioski wykonawcy o zmianę obowiązującej umowy) oraz harmonogramu realizacji prac

- zaznacza spółka.

O stanowisko w sprawie komunikatu PKP Polskich Linii Kolejowych poprosiliśmy wykonawcę tunelu tj. PBDiM. Na odpowiedź czekamy.

Aktualizacja. Poniżej stanowisko wykonawcy, które publikujemy w całości.

"Wykonawca budowy tunelu średnicowego w Łodzi jest w stałym kontakcie z Zamawiającym, czyli PKP PLK i na bieżąco informuje o postępach prac. Sytuacja, z którą mierzymy się w obszarze al. 1 Maja 21 i 23 jest trudna i nie była możliwa do przewidzenia w fazie projektu, jednak wykonawca na bieżąco rozwiązuje napotkane tam problemy. Komplikacje geotechniczne, z jakimi wykonawca ma do czynienia, są porównywalne do zdarzenia, które wystąpiło przy budowie metra pod Wisłostradą w Warszawie w roku 2012. Działania wykonawcy wymagają metody obserwacyjnej – co niestety wymaga czasu. Jednak dzięki prowadzonym systematycznie procesom sytuacja przy 1 Maja jest stabilna. Postęp robót regularnie raportujemy do Zamawiającego. Po zatrzymaniu tarczy w listopadzie priorytetem było ustabilizowanie podłoża i zabezpieczenie budynków. Kolejnym krokiem było dokładne sprawdzenie terenu. Badania gruntu i ekspertyzy wykonywane, aż do rejonu dworca Fabrycznego, a następnie szereg spotkań i konsultacji z ekspertami, między innymi z polskich i zagranicznych uczelni, umożliwią stworzenie nowego harmonogramu prac dla tarczy TBM. To także wymaga czasu. Niezwłocznie po zakończeniu badań i konsultacji harmonogram trafi do Zamawiającego. Wykonawca z pełnym zaangażowaniem dąży do zakończenia tej inwestycji, dlatego posiłkuje się kredytem w wysokości ok. 300 mln zł. Rozpoczęliśmy z PKP PLK mediacje o wzrost kosztów, bo ceny materiałów budowlanych diametralnie się zwiększyły. Umowa zawarta w 2017 oparta była o stawki właśnie z tego okresu. Przypomnijmy, że wówczas wynagrodzenie minimalne wynosiło ok. 2 tys. zł, a obecnie wynosi ponad 4 tys. zł. Wzrost kosztów realizacji kontraktu wynika z tzw. sił wyższych, czyli między innymi pandemii covid, wojny w Ukrainie. Drastycznie wzrosły ceny prądu, betonu, stali, wynajmu maszyn, paliwa, etc., co składa się na znaczne podniesienie cen ogólnobudowlanych. Trwają rozmowy pomiędzy wykonawcą i PKP PLK na ten temat. Do listy rozmów z Zamawiającym dodać należy także koszty związane z relokacją mieszkańców czy prowadzeniem punktu informacyjnego, które także ponoszone są przez wykonawcę. Nie było to ujęte w dokumentach przetargowych i jest to kolejny temat, z którym występujemy do PKP PLK. Koszty relokacji mieszkańców wyniosły dotychczas 8 mln zł. Zakres tematów do uzgodnienia z PKP PLK jest szeroki. Wykonawca jest otwarty na dialog, rzetelnie i na bieżąco informuje inwestora o wszystkich kwestiach związanych z inwestycją. Liczymy, że wszelkie pilne tematy uda się uzgodnić w możliwe szybki i satysfakcjonujący obie strony sposób" - informuje PBDiM.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Najciekawsze wiadomości z Łodzi i aglomeracji łódzkiej w jednym miejscu. Codziennie ciekawe treści specjalnie dla Ciebie! Zobacz co się dzieje Dziś w Łodzi Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama