Przez lata o przejściu dla pieszych przy Kopcińskiego/Nawrot mówiono, że jest jednym z najniebezpieczniejszych przejść w całej Łodzi.
Kiedy powróci przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Kopcińskiego/Nawrot w Łodzi?
Przejście na drugą stronę ulicy wiązało się z koniecznością pokonania aż sześciu pasów, na których każdego dnia jest bardzo duży ruch. Kierowcy w tym miejscu albo starają się nadrobić stracony czas w korkach i pędzą „ile fabryka dała”, albo wręcz przeciwnie, stoją w korku nawet kilkanaście minut.Do sześciu pasów ruchu należy także dodać torowisko, które rozdziela jezdnie. Przejście dla pieszych przecinało więc jednocześnie ruch samochodowy, jak i tramwajowy.
O likwidacji przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ulicy Kopcińskiego z Nawrot mówiono od lat - mieszkańcy alarmowali, że to do wypadków w tym miejscu dochodzi dramatycznie często.
Tragiczne wypadki na przejściu przy Kopcińskiego w Łodzi
Sprawa jest znana od wielu lat, o konieczności poprawy bezpieczeństwa przejścia mówiło się jeszcze w 2008 roku, kiedy na wspomnianym przejściu życie straciła uczennica położonego obok gimnazjum.Do kolejnej tragedii doszło dwa lata później, w styczniu 2010 r. Zginęła kolejna dziewczynka, uczęszczająca do tej samej szkoły.
Z apelem o zwiększenie bezpieczeństwa przez lata zwracali się: dyrekcja ówczesnego Gimnazjum nr 28, pracownicy położonego obok łódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, pracownicy banków, rady osiedli oraz policji.
Zarząd Dróg i Transport przekonywał, że założenie sygnalizacji świetlnej na tym przejściu nie jest możliwe, ponieważ konieczne jest skoordynowanie sygnalizacji ze skrzyżowaniem marszałków tj. Piłsudskiego/Śmigłego-Rydza/Kopcińskiego. Przypomnijmy, od zakończenia remontu tego skrzyżowania minęło już dziewięć lat.
Do kolejnej tragedii na tym samym przejściu doszło w kwietniu 2018 roku, kiedy to śmiertelnie potrącona została 9-letnia Oliwia.
Apel o likwidację "przejścia śmierci" w Łodzi
Sprawę zaczęła wyjaśniać prokuratura oraz specjalnie powołana komisja, wprowadzono ograniczenie prędkości dla tramwajów, zapowiedziano montaż aktywnych znaków nad przejściem. O likwidację przejścia apelował również w mediach społecznościowych Borys Szyc, pochodzący z Łodzi aktor.
- Jestem z Łodzi, więc to, co dzieje się w tym mieście, jest mi bliskie. „Przejście śmierci” - tak niektóre lokalne media nazwały pasy prowadzące przez ul. Kopcińskiego (na wysokości Nawrot), po których dziewięć miesięcy temu przechodziła 9-letnia Oliwia. Do przejścia miała dwie kilkupasmowe jezdnie przedzielone torowiskiem tramwajowym. Samochody przed nią zatrzymały się. Dziewczynka przeszła przez zachodnią jezdnię, ale później wpadła pod nadjeżdżający tramwaj. Zginęła na miejscu. Była trzecim dzieckiem, które zginęło na tych pasach... Władze ciągle odwlekają decyzje o zamontowaniu tam sygnalizacji świetlnej
- pisał w mediach społecznościowych w listopadzie 2018 roku Borys Szyc.
I dodał:
- Przyłączam się do apeli dyrekcji szkół (liceum, gimnazjum), pracowników sądu, NFZu, przedszkola i okolicznych mieszkańców o Bezpieczne Przejście na Kopcinskiego w Łodzi. Mówcie o tym głośno! Może uda nam się zapobiec kolejnej tragedii...
Feralne przejście zostało zamknięte dla pieszych kilka dni później, 14 grudnia 2018 roku. Decyzja o likwidacji "zebry" zapadła na posiedzeniu Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, na którym podkreślono, że przejście, aby funkcjonować, musi mieć sygnalizację świetlną.
W 2019 roku interpelację w sprawie przywrócenia przejścia dla pieszych przy Kopcińskiego/Nawrot złożył Bartłomiej Dyba-Bojarski, ówczesny radny miejski należący do klubu Prawa i Sprawiedliwości.
Zlikwidowane przejście dla pieszych na Kopcińskiego powróci - ma być bezpieczniejsze
Autorem odpowiedzi na interpelację radnego był Wojciech Rosicki, ówczesny wiceprezydent miasta Łodzi.Jak tłumaczył, projekt budowy sygnalizacji na pasach dla pieszych przy Kopcińskiego/Nawrot został zlecony w ramach budowy nowej linii tramwajowej, która ma dotyczyć także przebudowy torowiska w ciągu ul. Kopcińskiego nad al. Rodziny Grohmanów/Nowowęglową.
- W chwili obecnej trwają prace projektowe, których zakończenie planowane jest na II połowę 2020 roku. Następnie zostanie ogłoszony przetarg na realizację robót budowlanych, których termin zakończenia został określony na 30 października 2022 r.
- pisał w odpowiedzi na interpelację radnego Rosicki.
Po dwóch latach od terminu „październik 2022” wciąż zarówno w temacie odbudowy przejścia w bezpiecznej formie, jak i w temacie prac budowlanych przy budowie tramwaju na al. Rodziny Grohmanów niewiele się dzieje.
Zarówno ulica Broniewskiego (od Rzgowskiej do Śmigłego-Rydza), jak i al. Rodziny Grohmanów/Nowowęglowa (od dw. Łodź Fabryczna do Kopcińskiego) wciąż czekają na oficjalny termin rozpoczęcia budowy tam torów tramwajowych.
Co z terminem odbudowy przejścia dla pieszych na Kopcińskiego przy Nawrot?
Interpelację w tej sprawie wysłał na początku września 2024 r. do prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej Kosma Nykiel, radny niezrzeszony.
- Kilka lat temu zlikwidowano naziemne przejście dla pieszych na ulicy Kopcińskiego przy ulicy Nawrot, utrudniając tym samym dostęp do okolicznych instytucji, tak ważnych jak Narodowy Fundusz Zdrowia, Sąd Rejonowy czy liceum ogólnokształcące. Piesi muszą nadrabiać niemal kilometr, by przejść na drugą stronę ulicy. Przejście miało być odbudowane – w bezpiecznej formie – niezwłocznie. Niestety, żadnego postępu nie widać
- pisze w swojej interpelacji Nykiel.
Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, bezpieczne przejście dla pieszych ma powrócić w ciągu najbliższych dwóch lat.
- Pragnę poinformować, że budowa bezpiecznego przejścia wraz z sygnalizacją świetlną, przez ulicę Kopcińskiego przy ulicy Nawrot, planowana jest podczas realizacji przebudowy linii tramwajowej, w ramach projektu pn. „Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi – Faza II”.
- pisze w odpowiedzi na interpelację radnego Tomasz Piotrowski, wiceprezydent Łodzi.
I dodaje:
- Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2025-2027.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.