reklama
reklama

Polska w TOP 5 krajów europejskich. GDDKiA: to zasłużone miejsce

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Polska w TOP 5 krajów europejskich. GDDKiA: to zasłużone miejsce  - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że Polska znalazła się w pierwszej piątce krajów z najdłuższą siecią dróg szybkiego ruchu w Europie. 
reklama

Jak wynika z danych przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Polska stała się 5. krajem w Europie pod względem długości sieci dróg szybkiego ruchu. Awans do pierwszej piątki zanotowaliśmy kosztem Wielkiej Brytanii. Przed nami nadal znajdują się większe i bogatsze państwa Europy Zachodniej. Dane użyte w zestawieniu pochodzą z opracowań własnych GDDKiA, Eurostatu oraz krajowych administracji drogowych państw europejskich.

Polska jest już liderem pod względem dostępności dróg szybkiego ruchu w Europie Środkowo-Wschodniej. Wciąż jednak daleko nam do państw zachodnioeuropejskich. Jak zatem wypada Polska na tle europejskich potentatów?

TOP 5 w Europie. Przed nami najbogatsze kraje kontynentu

Najwięcej dróg szybkiego ruchu znajduje się w krajach Europy Zachodniej. Co ciekawe, liderem nie są Niemcy ani Francja. Najwięcej bowiem tras tego typu znajduje się na Półwyspie Iberyjskim.

W tej chwili tylko w czterech krajach europejskich kierowcy mają do dyspozycji więcej kilometrów dróg szybkiego ruchu niż w Polsce. Są to Hiszpania, Niemcy, Francja i Włochy. Niespodziewanie, to właśnie Hiszpanie są liderem tej klasyfikacji. Według stanu na koniec 2016 roku w tym kraju znajdowało się 17 109 km dróg szybkiego ruchu. Z kolei w Niemczech w 2017 roku łączna długość tras szybkiego ruchu wynosiła 12 996 km. We Francji wartość ta wynosi ponad 10 000 km, podczas gdy we Włoszech - niespełna 7 000.

Dzięki oddaniu do użytku w ostatnich latach kolejnych kilometrów autostrad i dróg ekspresowych Polska wyprzedziła w zestawieniu Wielką Brytanię. Za nami znajdują się również Portugalia, Holandia, Turcja i Szwecja.

W nadchodzących latach Polska będzie więc gonić cztery liderujące kraje. Dystans do nadrobienia jest jednak ogromny i wydaje się, że zbliżenie się do poziomu krajów z czołówki zajmie Polsce jeszcze kilkanaście lat. Z czego to wynika?

Polskie drogi

Obecnie w Polsce dostępnych jest 3 836 km dróg szybkiego ruchu (stan na 12.09.2019). Różnica w porównaniu do Hiszpanii czy Niemiec jest więc ogromna. Chociaż w budowie wciąż pozostają setki kilometrów tras, to jednak dogonienie liderów nie będzie łatwe.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat systematycznie drożeją materiały budowalne. Dodatkowo problemy przedsiębiorców dotyczą braku siły roboczej oraz wykwalifikowanych robotników. W takich warunkach GDDKiA stara się dbać o płynność prac oraz prawidłową realizację kontraktów. Choć nie zawsze się to udaje i opóźnienia wielu inwestycji można liczyć w miesiącach, to jednak wciąż w Polsce powstają odcinki tras, a komunikacyjna sieć powoli się dopina.

Oczywiście najważniejszym powodem, dla którego stan liczebności polskich dróg szybkiego ruchu wygląda w taki sposób, są zapóźnienia wynikające czasów PRL-u. W czasach Polski Ludowej wybudowano jedynie 127 km autostrad, a gęstość dróg w skali kraju wynosiła 46,8 km/ 100 km2. Tak wyglądał poziom rozwoju infrastruktury drogowej, z którego startowała Polska po przemianach 1989 roku.

Mimo wielu opóźnień, jest się z czego cieszyć. Jeżdżąc po Polsce coraz częściej możemy korzystać z dróg szybkiego ruchu o dobrej jakości. Cieszy również fakt, że pniemy się w górę w zestawieniu długości tras szybkiego ruchu. Obyśmy jak najszybciej dogonili europejską czołówkę.

Źródło: GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama