Przemiana ulicy Czerwonej to część Łódź Design Festival, a jedną ze zmian ma być jej nowa funkcjonalność. W założeniu projektu chodzi o przekształcenie ulicy w taki sposób, aby pokazać, że oprócz jej ważnej funkcji komunikacyjnej, może się znaleźć także miejsce na zieleń oraz przestrzeń dla pieszych i rowerzystów.
Metamorfoza ulicy Czerwonej w Łodzi - co może się na niej zmienić?
Pierwsza tura konsultacji już się odbyła. 16 maja spotkano się zarówno z mieszkańcami, jak i społecznikami.
- Frekwencja i zaangażowanie przeszły najśmielsze oczekiwania organizatorów. Pierwsza część warsztatów miała charakter wykładowy i koncentrowała się na idei prototypowania, bezpieczeństwa ulic szkolnych oraz konieczności zwiększenia bezpieczeństwa dzieci. Przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wcześniej z udziałem dzieci, nauczycieli i rodziców ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 1 STO, a także studentów Politechniki Łódzkiej i Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania.
- mówi Karolina Taczalska, architektka, wiceprezeska Stowarzyszenia Architektów Polskich o/ Łódź.
Jednym z etapów przygotowawczych do tego projektu było stworzenie sondy ulicznej oraz ankiety.
Jaka jest, a jaka może być ulica Czerwona w Łodzi?
Podczas spotkania zapytano uczestników, o jedną z najważniejszych rzeczy w planowaniu ruchu publicznego – o sposób dotarcia do pracy lub szkoły.
- Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na cztery grupy, z których każda reprezentowała innych interesariuszy: pieszych, kierowców, rowerzystów oraz uczniów z rodzicami. Każda grupa analizowała mapy ulicy w skali 1:150, diagnozowała problemy i proponowała rozwiązania. Dyskutowano nad lokalizacją miejsc parkingowych, przejść dla pieszych, potrzebą ścieżki rowerowej, ławek, zieleni, szerokością chodników i innymi aspektami. Następnie zespoły prezentowały wyniki swoich prac, które były przenoszone na makietę ulicy w celu pogodzenia interesów wszystkich grup
- dodaje architektka.
Jak pomysł podzielenia grupy uczestników na różne grupy ocenia Kosma Nykiel, który brał udział w konsutacjach?
- Sam pomysł takich warsztatów prototypowania, czyli stworzenia tymczasowego, eksperymentalnego zagospodarowania przestrzeni to nowość w Łodzi, ale było to stosowane z powodzeniem w innych miastach, jak na przykład w Szczecinie. W taki nietypowy sposób można sprawdzić, jak funkcjonuje dana aranżacja przestrzeni bez wydawania kilku milionów na przebudowę. Ulica Czerwona to niełatwa przestrzeń, gdzie zderzają się interesy różnych grup, stąd udanym pomysłem było podzielenie uczestników na reprezentantów kierowców, rowerzystów, pieszych i uczniów tamtejszej szkoły. Liczę, że wypracowane tu know-how zostanie użyte w innych miejscach naszego miasta
- uważa Kosma Nykiel, niezrzeszony radny Rady Miejskiej w Łodzi, stowarzyszenie Łódź Cała Naprzód.
Jednym z celów, którzy przyświeca projektowi jest podniesienie bezpieczeństwa dla dzieci uczęszczających do szkoły właśnie przy ul. Czerwonej.
- Efektem końcowym serii warsztatów ma być projekt organizacji ruchu, który zwiększy bezpieczeństwo dzieci uczęszczających do szkoły przy ulicy Czerwonej oraz rozwiąże inne zdiagnozowane problemy. Proponowane rozwiązania będą niskokosztowe, jak wymalowanie nowej organizacji ruchu, ustawienie donic z kwiatami czy ławek
- zauważa Karolina Taczalska.
Kolejną datą konsultacji jest 26 maja tj. w ostatni dzień festiwalu Łódź Design Festival w godz. 14:30 – 17:30. Wielki finał zaplanowano na 16 czerwca, kiedy zamknięta na cały dzień zostanie ul. Czerwona. Od 12 do 18 zaplanowano piknik, atrakcje dla dzieci oraz food-trucki.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.