reklama
reklama

Rebranding sieci Piotr i Paweł pod znakiem zapytania?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Rebranding sieci Piotr i Paweł pod znakiem zapytania? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Kilka dni temu donosiliśmy o zgodzie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie sieci delikatesów Piotr i Paweł przez firmę SPAR International. Informowaliśmy wówczas, że w miejsce dotychczasowych szyldów „Piotr i Paweł” na sklepach pojawi się marka nowego inwestora – „SPAR”. Okazuje się, że taki rebranding może się okazać niemożliwy z punktu widzenia prawnego.
reklama

Po opublikowanym w dniu 22 lipca br. materiale Marka dużych delikatesów premium zniknie z polskiego rynku? Jest zgoda UOKiK, do naszej Redakcji wpłynęło pismo od firmy SPAR Polska S.A., spółki o polskim kapitale, która dotychczas stała za rozwojem marki SPAR nad Wisłą. Obie firmy są ze sobą powiązane umową licencyjną, ale od jakiegoś czasu między podmiotami wywiązał się konflikt.

Spór o licencję

Z przekazanych nam informacji wynika, że spór o prawa do licencji SPAR na rynku polskim prowadzi firma SPAR Polska ze SPAR International z siedzibą w Holandii. Firma The SPAR Group to odrębny podmiot, reprezentowany w Polsce przez spółkę Wasz Sklep SPAR, która aktualnie posiada udziały w sieci sklepów Piotr i Paweł. Jawny konflikt między firmami rozpoczął się po tym, gdy Spar International wypowiedział umowę licencyjną swojemu dotychczasowemu reprezentantowi na polskim rynku.

W reakcji na wypowiedzianą licencję, SPAR Polska S.A. wystąpiła 25 kwietnia br. z pozwem sądowym o ustalenie bezskuteczności decyzji centrali. W tej sprawie Sąd Okręgowy w Kielcach dokonał rozstrzygnięcia na korzyść polskiego podmiotu. Postanowienie sądu obejmuje zabezpieczenie interesów SPAR Polska S.A. przed nieuprawnionymi działaniami SPAR International na terenie Polski.

Prawo po stronie polskiego podmiotu?

Decyzją Sądu Okręgowego w Kielcach, SPAR International została wezwana do wykonywania na dotychczasowych warunkach umowy licencyjnej ze SPAR Polska S.A. Jednocześnie sąd zakazał zawierania i wykonywania umów, na mocy których firma Spar International używałaby znaku towarowego SPAR w Polsce.

Okazuje się, że również Sąd Okręgowy w Katowicach zakazał SPAR International  nawiązywania relacji biznesowych z dotychczasowymi kontrahentami SPAR Polska S.A. W informacji przekazanej naszej Redakcji przez SPAR Polska S.A. czytamy, że decyzja katowickiego sądu była motywowana znamionami nieuczciwej konkurencji, jaką stanowiła próba przejęcia kontrahentów polskiej firmy SPAR. Prawdopodobne, że takie praktyki SPAR International miały prowadzić do przejęcia działalności polskiego podmiotu na terenie naszego kraju.

Walka o polski rynek

Konfliktem wokół marki SPAR w Polsce zajmował się portal Money.pl. Okazuje się, że cała sprawa rozbija się o franczyzobiorców, którym licencji w naszym kraju udziela firma SPAR Polska S.A. Tymczasem, jak donosi Money.pl, firma SPAR Group z RPA miała dopuścić się rozpowszechniania wśród kontrahentów polskiego SPAR-a nieprawdziwych informacji o polskim podmiocie, a także nakłaniać ich, by zrywali umowy ze Spar Polska. W zamian za zerwanie umowy z polską SPAR i zawarcie nowej z inną firmą, SPAR International miała oferować pomoc prawną i finansową. Część z grona franczyzobiorców rzeczywiście chciała na początku lipca zerwać umowy ze SPAR Polska S.A.

Spar Goup zaprzecza nieuczciwym praktykom

Do naszej Redakcji 2 sierpnia br. wpłynęło oświadczenie od Spar Group, dementujące sugestie prób stosowania nieuczciwej konkrencji wobec kontarhentów Spar Polska.

"Nigdy nie przekazywaliśmy nieprawdziwych informacji odnośnie firmy SPAR Polska. Kontaktowaliśmy się z franczyzobiorcami SPAR Polska wyłącznie na ich prośbę. Podczas spotkania poinformowaliśmy ich, że The SPAR Group posiada master licencję na rynek polski, jak również przedstawiliśmy plany dotyczące rozwoju marki" - komentuje Rob Philipson odpowiedzialny za rynek polski z ramienia The SPAR Group Ltd.

Niepewny rebranding Piotra i Pawła

Między polskim i zagranicznym Sparem toczą się obecnie postępowania przed sądami w Polsce i Holandii. Tak więc mimo zgody UOKiK na samo przejęcie sieci Piotr i Paweł przez SPAR International, co uznano jako nienaruszające zasad konkurencji, najprawdopodobniej nowy zagraniczny inwestor nie będzie mógł szybko zmienić marki Piotr i Paweł na SPAR.

Choć sam proces rebrandingu Piotra i Pawła stoi nadal pod znakiem zapytania, nowy inwestor zapewnia o podjętych działaniach wzmacniających pozycję sieci w Polsce, m.in. poprzez poprawę dostępności produktów i jakości samych sklepów.

- Już rozpoczęliśmy szkolenia pracowników i wdrażamy plany poprawy jakości sklepów. W najbliższych tygodniach konsumenci zobaczą znaczącą poprawę dostępności produktów w miarę jak będziemy finalizować negocjacje z dostawcami i dalej poszerzać asortyment. Jestem przekonany, że konsumenci z zadowoleniem przyjmą wszystkie wprowadzane sukcesywnie przez nas zmiany.  - mówi Tomasz Syller, prezes zarządu Wasz Sklep SPAR, nowy inwestor sieci Piotr i Paweł.

O finale toczącego się skomplikowanego sporu wokół rebrandingu sieci delikatesów Piotr i Paweł będziemy informować w naszym Portalu.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama