Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to gigantyczne przedsięwzięcie. Inwestorem są PKP PLK, a wykonawcą jest PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Łódzkie kamienice są w złej kondycji
Przypomnijmy, że we wrześniu ubiegłego roku podczas drążenia tunelu doszło uszkodzenia kamienicy przy al. 1 Maja 23. Tarcza TBM Katarzyna przestała wówczas pracować, prace co prawda wznowiła, ale w listopadzie zatrzymała się na dobre. Jako powód podano wtedy wykrycie anomalii gruntowych, w tym podziemnej kurzawki.Konsekwencją tych wydarzeń była decyzja o ponownym sprawdzeniu budynków, znajdujących się na trasie budowy tunelu, a także o poszerzeniu terenu, którym objęte są badania.
- Łącznie w ramach nowych ekspertyz sprawdzanych jest 100 budynków postawionych na pasie ziemi o szerokości od 70 do 100 metrów wzdłuż budowanego tunelu, na odcinku od al. 1 Maja do Dworca Fabrycznego
- tłumaczy Piotr Grabowski, rzecznik prasowy PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Sprawdzane są zatem nie tylko budynki na trasie drążenia tunelu, ale także część budynków sąsiadujących.
- Wynika to z faktu, że wiele kamienic może być ze sobą połączonych wspólnymi elementami konstrukcyjnymi, np. ścianami, co w sytuacji skomplikowanego gruntu pod miastem i występujących anomalii, jak ta wykryta przy al. 1 Maja, może mieć poważne konsekwencje. Eksperci szczególną uwagę przykładają do odnajdywania niezewidencjonowanych obiektów, takich jak stare piwnice, obiekty, które zostały dawniej rozebrane i ukryte pod powierzchnią ziemi, obiekty służące historycznie celom wojskowym oraz inne, które mogłyby stanowić zagrożenie w trakcie pracy maszyny. Jedną z przyczyn katastrofy we wrześniu ubiegłego roku, była piwnica, o której istnieniu nikt nie wiedział.
- dodaje Grabowski.
Kiedy tarcza TBM Katarzyna wznowi pracę?
Do czasu katastrofy budowalnej z września 2024 sprawdzono ponad 200 budynków. Wniosek z ekspertyz był jeden - wiele z nich jest w złym stanie. Wykonawca twierdzi, że wskazywał na obiekty nadające się do rozbiórki, ale tylko część z nich wyburzono.
- Na przykład już po katastrofie budynek przy al. 1 Maja 16, który od lat był w bardzo złej kondycji
- przypomina Grabowski.
PBDiM twierdzi również, że nie wszyscy właścicieli nieruchomości do sprawdzenia wpuszczają ekspertów. Wówczas konieczne są negocjacje.
Prezydent Hanna Zdanowska podkreśla, że od samego początku wiadomo było, że kamienice na trasie tunelu średnicowego nie są w dobrym stanie. Część z nich bowiem nie ma fundamentów, a niektóre trzymają się wyłącznie siebie. Jej zdaniem budowa tunelu średnicowego przyniosłaby mniejsze perturbacje, gdyby zdecydowano się na dwa tunele o mniejszej średnicy a nie na jeden.
Co dalej?
- Zakończyły się już najważniejsze prace przy budowie podziemnego, betonowego bloku w al. 1 Maja. Do zbudowanej w gruncie pod jezdnią ściany wwierci się maszyna, dzięki czemu będzie można w bezpieczny sposób przeprowadzić jej przegląd wraz z wymianą zużytych elementów
- słyszymy od rzecznika PBDiM.
Pod koniec maja tarcza TBM Katarzyna ma wznowić prace. Czy tak się stanie? Od listopada 2024 terminów było kilka. Czy uda się tym razem, czas pokaże.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.