Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Gdzie jest TBM Katarzyna?
Budowniczy tunelu średnicowego w Łodzi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego, poinformowało, że rozpoczęło budowę komory końcowej tunelu średnicowego na zachód od stacji Łódź Fabryczna. W tym miejscu zakończy się drążenie tunelu i wydobyta zostanie na powierzchnię maszyna drążąca TBM "Katarzyna".Rzecznik PBDiM Piotr Grabowski powiedział PAP, że na placu budowy rozpoczęło się wydobywanie ziemi spod przygotowanego już wcześniej stropu na poziomie zero. Trwające prace widać już w rejonie ul. Sienkiewicza. To ok. 1000 m od obecnego miejsca postoju tarczy TBM.
Po zakończeniu budowy komory końcowej "Fabryczna", roboty przeniosą się na wschód, gdzie zaprojektowano komorę rozgałęźną. W tym miejscu, w rejonie od ul. Kilińskiego i Łódzkiego Domu Kultury tunel średnicowy połączy się z tunelem Kolei Dużych Prędkości.
Piotr Grabowski poinformował PAP także o tym, że PBDiM zakończyło budowę bloku postojowego dla tarczy TBM "Katarzyna" w rejonie Al. 1 Maja, gdzie utknęła ona po zawaleniu się części kamienicy we wrześniu ub. roku.
"Blok postojowy to ściana o rozmiarach ok 15 na 15 m, którą wykonaliśmy wtłaczając pod ziemię zaczyn betonowy pod wysokim ciśnieniem. Tarcza TBM ruszy z obecnego miejsca postoju, przebije tę ścianę i zatrzyma się w stabilnym położeniu, abyśmy mogli wykonać przegląd techniczny" - powiedział PAP Grabowski.
Wyjaśnił, że podczas drążenia tunelu przed czołem tarczy utrzymywane jest wyższe ciśnienie, które ma zapobiegać m.in. obsypywaniu się niestabilnego gruntu. W tych warunkach praca ekipy naprawczej byłaby utrudniona. Dlatego "Katarzyna" ma "wgryźć się" w betonową ścianę. Ta ma spełniać funkcję "korka", który odizoluje wnętrze tunelu za maszyną od strefy przed tarczą drążącą. Wtedy mechanicy będą mogli w bezpiecznych warunkach dokonać przeglądu i ew. napraw tarczy przed wznowieniem drążenia tunelu.
Wciąż nie ma dokładnego terminu wznowienia prac przez tarczę
Rzecznik nie odpowiedział na pytanie PAP, kiedy "Katarzyna" może wznowić pracę. Powiedział tylko, że trwają uzgodnienia i analizy techniczne i to od nich zależeć będzie termin przesunięcia starczy spod kamienic w Al. 1 Maja do bloku postojowego. Według wcześniejszych zapowiedzi, "Katarzyna" miała wznowić pracę w maju.Tunel średnicowy w Łodzi ma mieć ok. 7,5 km i przebiegać przez trzy podziemne przystanki (Śródmieście, Polesie i Koziny). W części tunel jest dwutorowy (średnica 13 m), a jego część od Kozin w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca to cztery tunele jednotorowe o średnicy 8 m.
Piotr Grabowski powiedział PAP, że w tunelach położonych na głębokości do 30 m pod ziemią ułożone zostanie 13 km torów kolejowych, a trzy przystanki i dwie komory (Odolanowska i Fabryczna) mają łączną kubaturę 730 tys. m3.
Tunel średnicowy ma służyć pociągom regionalnym i dalekobieżnym, które od Warszawy będą mogły przez Łódź Fabryczną przejechać dalej w kierunku Sieradza i Wrocławia albo Kutna, Poznania i Torunia znacznie skracając czas przejazdu i zapewniając szybki dojazd pociągów regionalnych do centrum Łodzi.
Według wciąż obowiązującego harmonogramu budowa tunelu miała zakończyć się w czerwcu 2026 r. z ruchem pociągów od grudnia 2026 r. Po zawaleniu się we wrześniu ub. roku części kamienicy przy Al. 1 Maja prace wstrzymano. Wykonawca zwrócił się do inwestora - PKP PLK o przesunięcie terminu zakończenia budowy o rok. Negocjacje w tej sprawie trwają.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.