Podstawowym celem budowy obwodnic tych miejscowości jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się po drogach krajowych numer 12, 14, 70, 72 i 92.
!reklama!
Błaszki
W przypadku Błaszek według ostatniego pomiaru, jaki miał miejsce w 2015 roku, przez centrum miasta przejeżdża każdego dnia blisko 7 tysięcy pojazdów, z czego dużą część stanowi ruch ciężki. To bardzo duża uciążliwość dla mieszkańców, która wiąże się także z rosnącym ryzykiem wypadków i kolizji. Hałas i zanieczyszczenie powietrza stanowią także coraz poważniejszy problem.Droga krajowa nr 12 to jeden z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w centrum kraju, będący ważną arterią łączącą zachodnią i wschodnią granicę kraju i biegnącą od Ziemi Lubuskiej, przez centrum, na Lubelszczyznę. Planowana obwodnica ominie miasto od południa lub od północy i będzie miała ok. 3,5 km długości. Zależnie od wybranego wariantu powstaną skrzyżowania z drogami wojewódzkimi nr 449 lub 710, a także z drogami powiatowymi. z drogami powiatowymi.
Brzeziny
Przez Brzeziny biegnie DK 72, która łączy Konin z Rawą Mazowiecką. Ze względu na swój przebieg, droga stanowi dojazd do autostrady A1 dla mieszkańców terenów na wschód od miasta. Dla pozostałych stanowi dojazd do drogi S8, aby kontynuować podróż w kierunku Warszawy, Podlasia i granicy z Litwą.W związku z tym każdego dnia przez bardzo ciasne centrum blisko 13 tysięcznego miasteczka przejeżdża ponad 17 tysięcy samochodów. Na odcinku około pół kilometra następują po sobie aż cztery zakręty po 90 stopni każdy, co dla kierowców samochodów ciężarowych jest prawdziwym wyzwaniem. Skutki takiego stanu rzeczy dla miasta niezwykle uciążliwe. Brzeziny zaliczane są przez WHO do 30 miast Unii Europejskiej o największym stężeniu pyłów w powietrzu. Obwodnica Brzezin o długości ok. 15 km będzie się krzyżowała (zależnie od wariantu) z drogami wojewódzkimi nr 708 i 704 lub drogą 715, a także licznymi drogami powiatowymi i gminnymi.
Łowicz
Łowicz to jedno z najstarszych miast w Polsce o bardzo bogatej historii i cennych zabytkach. Ze względu na swoje położenie jest to także istotny węzeł komunikacyjny na mapie Polski. Przez miasto biegną drogi krajowe: 14, 70 i 92 (tzw. Stara trasa Warszawa – Poznań), będąca alternatywą dla autostrady A2. Dodatkowo jest tu ważny węzeł kolejowy mający połączenia ze Świnoujściem, Warszawą i Terespolem.Takie położenie nie pozostaje bez wpływu na natężenie ruchu, które sięga 20 tysięcy pojazdów na dobę. Przez miasto prowadzi skrót dla jadących z zachodu i z północy autostradą A1 do autostrady A2, drogą krajową nr 70, która prowadzi przez gęstą zabudowę wschodniej części miasta. Powoduje to chwilami jego paraliż i generuje wiele niebezpieczeństw oraz uciążliwości, czyniąc mieszkanie w mieście trudnym do zniesienia. Obwodnica Łowicza o długości ok. 13 km ominie miejscowość od północy, wschodu i południa.
Dzięki budowie obwodnic ma nastąpić poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie istniejącego układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg krajowych centralnej Polski. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego w relacji Łódź (A1) – Rawa Mazowiecka (S8), Warszawa – Łowicz – Kutno – Konin oraz Sieradz (S8) – Kalisz - mówi Maciej Zalewski z Oddziału Łódzkiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Poza wymienionymi miastami, w ramach Programu Budowy 100 obwodnic, w województwie łódzkim planuje się jeszcze budowę obwodnic: Srocka (DK 12/91) i Wielunia (DK45).
Oczekiwanymi efektami przedsięwzięcia są poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie tranzytu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – podsumowuje Maciej Zalewski z Oddziału Łódzkiego GDDKiA.
Źródło: GDDKiA
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.