reklama
reklama

Tańsza komunikacja miejska w Łodzi? Radni "zmielili podpisy ponad 2 tysięcy łodzian" [wideo]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Michał Pietrzak

Tańsza komunikacja miejska w Łodzi? Radni "zmielili podpisy ponad 2 tysięcy łodzian" [wideo] - Zdjęcie główne

Społecznicy proponowali obniżenie cen biletów za komunikację miejską w Łodzi. Radni głosami KO i Nowej Lewicy odrzucili projekt | foto Michał Pietrzak

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

MPK ŁódźKlamka zapadła, radni odrzucili obywatelski projekt uchwały w sprawie obniżki cen za komunikację miejską w Łodzi. Przypomnijmy, że od marca za jednorazowy bilet na 20 minut płacić będziemy 4 zł, a za 40-minutowy o złotówkę więcej. Społecznicy, którzy stoją za projektem #ZbiorkomNa100% w Łodzi nie kryją rozczarowania postawą radnych. Sesja wyglądała jak przepytywanka, społecznicy mieli poczucie, że są "grillowani" przez radnych z Koalicji Obywatelskiej.
reklama

Społecznicy chcą komunikacji miejskiej w Łodzi na 100%

Przypomnijmy, że społecznicy zaangażowani w akcję #ZbiorkomNa100% w Łodzi zebrali blisko 2,4 tys. podpisów pod obywatelskim projektem uchwały dotyczącym obniżki cen biletów MPK Łódź, usprawnienia komunikacji miejskiej. Propozycja uchwały w tej sprawie trafiła do Rady Miejskiej w poniedziałek 7 lutego. Radni mieli trzy miesiące na podjęcie tematu. Społecznicy liczyli na merytoryczną dyskusję podczas nadzwyczajnej sesji, z udziałem niezależnych ekspertów. Nieoczekiwanie projekt trafił pod obrady podczas sesji 9 lutego.

- Nasz projekt nie jest przeciwko komukolwiek, to jest projekt dla miasta. Miasto stara się wiele robić, ale są obszary, które wymagają zmiany. Tryb, w jakim podjęto ten temat, pokazuje, że nie ma miejsca na konsultację, dialog. Prosiliśmy o nadzwyczajną sesję do procedowania tego projektu, żeby radni mogli się dobrze przygotować. Chodziło też o to, by zaprosić niezależnych ekspertów, tego nie da się zrobić z dnia na dzień. Starałam się to przekazać panu przewodniczącemu [Marcinowi Gołaszewskiemu - przyp. red.], jak widać nieskutecznie. Jesteśmy sojusznikami, którzy chcą dobrze dla tego miasta - mówił Magdalena Gałkiewicz z Zielonych podczas sesji Rady Miejskiej.

reklama

Jak dodała, mieszkańcy podczas podpisywania się pod inicjatywą wyrażali obawy, że radni nie potraktują projektu poważnie i "zmielą ich podpisy".

Marcin Gołaszewski (KO), przewodniczący rady przekonywał, że wszystkie obywatelskie projekty traktowane są poważnie, w przeszłości takowe były przedmiotem obrad RM w Łodzi. Odniósł się także do trybu procedowania, stwierdził, że stronie społecznej zależało na czasie, dlatego projekt uchwały wprowadzono do porządku obrad lutowej sesji.

Marcin Hencz (KO) dziwił się zarzutom społeczników w zakresie woli radnych i braku dialogi.

- Pani Gałkiewicz jest w koalicji razem z Platformą, dlatego to mnie zdziwiło, jest przestrzeń do rozmowy - stwierdził Marcin Hencz. - Czy wcześniej, powiedzmy przez 3 ostatnie lata, próbowali państwo podjąć rozmowy w tym temacie? Jako wiceprzewodniczący komisji transportu nie spotkałem się z takimi inicjatywami.

reklama

Radni miejscy z Łodzi "grillowali" społeczników

Zdaniem społeczników podwyżka cen od marca bardzo uderzy w mieszkańców, bo przecież inflacja szaleje, drożeje wszystko. 

Propozycje co do cen komunikacji były następujące:

  • 20 minut (przedłużony na czas remontów do 40 minut)
normalny obecnie 3 zł, propozycja Zbiorkomu 2,20 zł, propozycja miasta 4 zł

ulgowy obecnie 1,50 zł, propozycja 1,10 zł, propozycja miasta 2 zł 

reklama

  • 40 minut (przedłużony na czas remontów do 60 minut)
Normalny obecnie 3,80 zł, propozycja 3 zł, propozycja miasta 5 zł

Ulgowy obecnie 1,80 zł, propozycja: 1,50 zł, propozycja miasta 2,50 zł

  • Bilet jednodniowy stanie się biletem 24-godzinnym od momentu skasowania
  • Na 30 dni
Normalny: obecnie 116 zł, propozycja 100 zł, propozycja miasta 152 zł

Ulgowy: obecnie 58 zł, propozycja 50 zł, propozycja miasta 76 zł

Dla Karty łodzianina

  • Cały rok 
Normalny obecnie 774 zł, propozycja 730 zł, propozycja miasta 1008 zł

Ulgowy obecnie 387, propozycja 365 zł, propozycja miasta 504 zł 

  • Kwartalna
Normalny obecnie 240 zł, propozycja 200 zł, propozycja miasta 312 zł

reklama

Ulgowy obecnie 120 zł, propozycja 100 zł, propozycja miasta 256 zł 

  • Miesięczna
Normalny obecnie 90 zł, propozycja 80 zł, propozycja miasta 126 zł

Ulgowy obecnie 48 zł, propozycja 40 zł, propozycja miasta 63 zł.”

Wprowadzenie zmian kosztowałoby miasto 30 mln zł. Skąd wziąć na to fundusze?

"Skutki finansowe zostaną pokryte z wyższych zysków spółek komunalnych dzięki obniżeniu uposażeń członków zarządów oraz rad nadzorczych, likwidację gazetki miejskiej, likwidację inLodz21, zmniejszenie dotacji na Łódzkie Centrum Wydarzeń, Biuro Promocji i Nowych Mediów oraz poprzez dzierżawę Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta” - czytamy w uzasadnieniu obywatelskiego projektu uchwały.

Jak zdaniem inicjatorów uchwały poprawić komunikację w Łodzi? Tramwaje powinny mieć pierwszeństwo na skrzyżowaniach, dzięki temu skróci się czas ich przejazdu i wydłuży się tym samym liczba kursów. To powinno przełożyć się na większą liczbę pasażerów i konkurencyjność MPK w stosunku do innych środków transportu.

Radnych interesowały zwłaszcza źródła finansowania obniżki biletów. Radny Mateusz Walasek, przewodniczący klubu radnych Komitetu Obywatelskiego dopytywał nawet, czy społecznicy mają już inwestora, który chciałby wydzierżawić od miasta lotnisko. Podważał również sens wprowadzania priorytetu tramwajów w Łodzi. W jego ocenie spowolniłoby to jazdę autobusów. Społecznicy przekonywali jednak, że miasto ma narzędzia, by takie negatywne skutki niwelować.

Sesja trwała wiele godzin, a społecznicy z uwagi na obowiązki zawodowe nie mogli przysłuchiwać się całości. Ostatecznie 26 radnych było za odrzuceniem projektu uchwały (to głosy Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy), 12 radnych chciało przyjąć propozycję strony społecznej (PiS, Łódzka Lewica, Polska 2050, radna niezrzeszona), 2 osoby wstrzymały się od głosu.

Tańsza komunikacja miejska w Łodzi - jak głosowali radni?

Za rozpatrzeniem projektu byli:

  • Tomasz Anielak,
  • Sebastian Bulak,
  • Marta Grzeszczyk,
  • Kamil Jeziorski
  • Radosław Marzec,
  • Sylwester Pawłowski,
  • Maciej Rakowski,
  • Krzysztof Stasiak
  • Bartłomiej Dyba-Bojarski,
  • Małgorzata Niewiadomoska-Cudak,
  • Rafał Markwant,
  • Władysław Skwarka
Projekt odrzucili:

  • Sebastian Bohuszewicz,
  • Bartosz Domaszewicz,
  • Antonina Majchrzak,
  • Mateusz Walasek,
  • Elżbieta Bartczak,
  • Joanna Budzińska,
  • Justyna Chojnacka-Duraj,
  • Marcin Hencz,
  • Krzysztof Makowski,
  • Mariusz Przybyła,
  • Mikołaj Stefanowski,
  • Agnieszka Wieteska,
  • Małgorzata Bartosiak-Sikorzyńska,
  • Ewa Bujanowicz-Zelt,
  • Kamil Deptuła,
  • Marcin Gołaszewski
  • Bogusław Hubert,
  • Karolina Kępka,
  • Monika Malinowska-Olszowy,
  • Michał Olejniczak,
  • Marta Przywara,
  • Paulina Setnik,
  • Emilia Susniło-Gruszka,
  • Robert Pawlak,
  • Damian Raczkowski,
  • Katarzyna Wachrowska.
Głosu nie oddali: Tomasz Kacprzak i Rafał Reszpondek.

Finał inicjatywy uchwałodawczej w sprawie obniżki cen biletów MPK Łódź jest szeroko komentowany w mediach społecznościowych:

"Szacun dla Magdalena, Daniel i Kosma. W całym tym żałosnym przedstawieniu radnych Walaska i Hencza zachowaliście tyle klasy i merytoryki, ile się dało" - to jedna z opinii wyrażonej na facebookowej grupie #ZbiorkomNa100% w Łodzi.

"Głosomaty zgodnie z życzeniem królowej. Nawet nie chcieli projektu skierować do prac w komisjach" - to inny głos w sprawie.

Zatem od marca pasażerowie MPK Łódź będą musieli sięgnąć głębiej do kieszeni.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama