Społecznicy chcą komunikacji miejskiej w Łodzi na 100%
Przypomnijmy, że społecznicy zaangażowani w akcję #ZbiorkomNa100% w Łodzi zebrali blisko 2,4 tys. podpisów pod obywatelskim projektem uchwały dotyczącym obniżki cen biletów MPK Łódź, usprawnienia komunikacji miejskiej. Propozycja uchwały w tej sprawie trafiła do Rady Miejskiej w poniedziałek 7 lutego. Radni mieli trzy miesiące na podjęcie tematu. Społecznicy liczyli na merytoryczną dyskusję podczas nadzwyczajnej sesji, z udziałem niezależnych ekspertów. Nieoczekiwanie projekt trafił pod obrady podczas sesji 9 lutego.
- Nasz projekt nie jest przeciwko komukolwiek, to jest projekt dla miasta. Miasto stara się wiele robić, ale są obszary, które wymagają zmiany. Tryb, w jakim podjęto ten temat, pokazuje, że nie ma miejsca na konsultację, dialog. Prosiliśmy o nadzwyczajną sesję do procedowania tego projektu, żeby radni mogli się dobrze przygotować. Chodziło też o to, by zaprosić niezależnych ekspertów, tego nie da się zrobić z dnia na dzień. Starałam się to przekazać panu przewodniczącemu [Marcinowi Gołaszewskiemu - przyp. red.], jak widać nieskutecznie. Jesteśmy sojusznikami, którzy chcą dobrze dla tego miasta - mówił Magdalena Gałkiewicz z Zielonych podczas sesji Rady Miejskiej.
Jak dodała, mieszkańcy podczas podpisywania się pod inicjatywą wyrażali obawy, że radni nie potraktują projektu poważnie i "zmielą ich podpisy".
Marcin Gołaszewski (KO), przewodniczący rady przekonywał, że wszystkie obywatelskie projekty traktowane są poważnie, w przeszłości takowe były przedmiotem obrad RM w Łodzi. Odniósł się także do trybu procedowania, stwierdził, że stronie społecznej zależało na czasie, dlatego projekt uchwały wprowadzono do porządku obrad lutowej sesji.
Marcin Hencz (KO) dziwił się zarzutom społeczników w zakresie woli radnych i braku dialogi.
- Pani Gałkiewicz jest w koalicji razem z Platformą, dlatego to mnie zdziwiło, jest przestrzeń do rozmowy - stwierdził Marcin Hencz. - Czy wcześniej, powiedzmy przez 3 ostatnie lata, próbowali państwo podjąć rozmowy w tym temacie? Jako wiceprzewodniczący komisji transportu nie spotkałem się z takimi inicjatywami.
Radni miejscy z Łodzi "grillowali" społeczników
Zdaniem społeczników podwyżka cen od marca bardzo uderzy w mieszkańców, bo przecież inflacja szaleje, drożeje wszystko.Propozycje co do cen komunikacji były następujące:
- 20 minut (przedłużony na czas remontów do 40 minut)
ulgowy obecnie 1,50 zł, propozycja 1,10 zł, propozycja miasta 2 zł
- 40 minut (przedłużony na czas remontów do 60 minut)
Ulgowy obecnie 1,80 zł, propozycja: 1,50 zł, propozycja miasta 2,50 zł
- Bilet jednodniowy stanie się biletem 24-godzinnym od momentu skasowania
- Na 30 dni
Ulgowy: obecnie 58 zł, propozycja 50 zł, propozycja miasta 76 zł
Dla Karty łodzianina
- Cały rok
Ulgowy obecnie 387, propozycja 365 zł, propozycja miasta 504 zł
- Kwartalna
Ulgowy obecnie 120 zł, propozycja 100 zł, propozycja miasta 256 zł
- Miesięczna
Ulgowy obecnie 48 zł, propozycja 40 zł, propozycja miasta 63 zł.”
Wprowadzenie zmian kosztowałoby miasto 30 mln zł. Skąd wziąć na to fundusze?
"Skutki finansowe zostaną pokryte z wyższych zysków spółek komunalnych dzięki obniżeniu uposażeń członków zarządów oraz rad nadzorczych, likwidację gazetki miejskiej, likwidację inLodz21, zmniejszenie dotacji na Łódzkie Centrum Wydarzeń, Biuro Promocji i Nowych Mediów oraz poprzez dzierżawę Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta” - czytamy w uzasadnieniu obywatelskiego projektu uchwały.
Jak zdaniem inicjatorów uchwały poprawić komunikację w Łodzi? Tramwaje powinny mieć pierwszeństwo na skrzyżowaniach, dzięki temu skróci się czas ich przejazdu i wydłuży się tym samym liczba kursów. To powinno przełożyć się na większą liczbę pasażerów i konkurencyjność MPK w stosunku do innych środków transportu.
Radnych interesowały zwłaszcza źródła finansowania obniżki biletów. Radny Mateusz Walasek, przewodniczący klubu radnych Komitetu Obywatelskiego dopytywał nawet, czy społecznicy mają już inwestora, który chciałby wydzierżawić od miasta lotnisko. Podważał również sens wprowadzania priorytetu tramwajów w Łodzi. W jego ocenie spowolniłoby to jazdę autobusów. Społecznicy przekonywali jednak, że miasto ma narzędzia, by takie negatywne skutki niwelować.
Sesja trwała wiele godzin, a społecznicy z uwagi na obowiązki zawodowe nie mogli przysłuchiwać się całości. Ostatecznie 26 radnych było za odrzuceniem projektu uchwały (to głosy Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy), 12 radnych chciało przyjąć propozycję strony społecznej (PiS, Łódzka Lewica, Polska 2050, radna niezrzeszona), 2 osoby wstrzymały się od głosu.
Tańsza komunikacja miejska w Łodzi - jak głosowali radni?
Za rozpatrzeniem projektu byli:
- Tomasz Anielak,
- Sebastian Bulak,
- Marta Grzeszczyk,
- Kamil Jeziorski
- Radosław Marzec,
- Sylwester Pawłowski,
- Maciej Rakowski,
- Krzysztof Stasiak
- Bartłomiej Dyba-Bojarski,
- Małgorzata Niewiadomoska-Cudak,
- Rafał Markwant,
- Władysław Skwarka
- Sebastian Bohuszewicz,
- Bartosz Domaszewicz,
- Antonina Majchrzak,
- Mateusz Walasek,
- Elżbieta Bartczak,
- Joanna Budzińska,
- Justyna Chojnacka-Duraj,
- Marcin Hencz,
- Krzysztof Makowski,
- Mariusz Przybyła,
- Mikołaj Stefanowski,
- Agnieszka Wieteska,
- Małgorzata Bartosiak-Sikorzyńska,
- Ewa Bujanowicz-Zelt,
- Kamil Deptuła,
- Marcin Gołaszewski
- Bogusław Hubert,
- Karolina Kępka,
- Monika Malinowska-Olszowy,
- Michał Olejniczak,
- Marta Przywara,
- Paulina Setnik,
- Emilia Susniło-Gruszka,
- Robert Pawlak,
- Damian Raczkowski,
- Katarzyna Wachrowska.
Finał inicjatywy uchwałodawczej w sprawie obniżki cen biletów MPK Łódź jest szeroko komentowany w mediach społecznościowych:
"Szacun dla Magdalena, Daniel i Kosma. W całym tym żałosnym przedstawieniu radnych Walaska i Hencza zachowaliście tyle klasy i merytoryki, ile się dało" - to jedna z opinii wyrażonej na facebookowej grupie #ZbiorkomNa100% w Łodzi.
"Głosomaty zgodnie z życzeniem królowej. Nawet nie chcieli projektu skierować do prac w komisjach" - to inny głos w sprawie.
Zatem od marca pasażerowie MPK Łódź będą musieli sięgnąć głębiej do kieszeni.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.