"To kolejny ważny etap w drodze do wznowienia drążenia" - tak o pracach przy al. 1 Maja tuż obok numeru 21 mówi wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.
Plac budowy na al. 1 Maja w Łodzi - co powstaje przy numerze 21?
Mowa o budowie bloku postojowego dla tarczy TBM Katarzyna, która od kilku miesięcy utknęła pod al. 1 Maja.
- Będzie to miejsce postojowe dla tarczy TBM na czas jej przeglądu technicznego. Prace budowlane okresowo mogą trwać nawet 24 godziny na dobę
- mówi Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy tunelu.
I dodaje:
- TBM jest skomplikowanym urządzeniem, który regularnie musi przechodzić przeglądy. Tarcza maszyny wyposażona jest w dyski i zgarniacze, które są wymiennymi elementami. Zużywają się one w trakcie drążenia w ziemi i muszą być zastępowane nowymi. Do takiej właśnie operacji przygotowuje się wykonawca budowy łódzkiego tunelu średnicowego, PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Nowe miejsce postojowe dla TBM Katarzyna powstanie z ułożonych obok siebie betonowych pali, w które wwierci się tarcza.
- Dzięki temu będzie można w bezpieczny dla operatorów sposób dokonać przeglądu przedniej części maszyny, a także wymiany na jej tarczy elementów odpowiedzialnych za drążenie w gruncie
- zaznacza Grabowski.
Aleja 1 Maja w Łodzi. Wykonawca tunelu kolejowego informuje o nowych pracach
Na samej powierzchni zdjęta została już m.in. nawierzchnia jezdni. Cały teren jest odgrodzony zarówno od strony ulicy Gdańskiej, jak i od Żeromskiego.
- Podwykonawca prac musi teraz omijając podziemną infrastrukturę wtłoczyć pod dużym ciśnieniem cement w głąb terenu, który po wymieszaniu się z gruntem stworzy zeskaloną bryłę – przyszłe miejsce postojowe dla maszyny TBM. Zastosowana technologia iniekcji strumieniowej jet grouting jest szybka, bezpieczna i nie wymaga tworzenia rozległego wykopu
- tłumaczy rzecznik.
Pierwotnie blok postojowy miał się znajdować kilka ulic dalej, przy ul. Więckowskiego.
- W wyniku konsultacji z ekspertami, między innymi ze względu na trudne warunki gruntowe i dla zachowania bezpieczeństwa, podjęto decyzję o jego budowie już pod al. 1 Maja. To rozwiązanie wpłynie także na szybszy powrót lokatorów do kamienic
- podsumowuje Piotr Grabowski, PDBiM.
Kiedy nastąpi koniec budowy tunelu kolejowego pod Łodzią?
Dotychczasowa data zakończenia prac, tj. czerwiec 2026 jako data zakończenia budowy i grudzień 2026 jako uruchomienie pierwszych pociągów przechodzą do historii. Nową datą jest czerwiec 2027 - finał budowy. O nowym terminie uruchomienia pociągów jeszcze się nie mówi.
- Generalny wykonawca budowy tunelu średnicowego w Łodzi, PBDiM Mińsk Mazowiecki 5 lutego wystąpił z wnioskiem do zamawiającego PKP PLK o przedłużenie terminu budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy. Powodem są problemy techniczne niemożliwe do przewidzenia przez obie strony
- informuje Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. z/s. w Mińsku Mazowieckim.
Na ręce PKP Polskich Linii Kolejowych trafił także nowy harmonogram prac. Przypomnijmy, spółka wezwała wykonawcę prac do przedstawienia realistycznych terminów robót na początku lutego. O sprawie pisaliśmy tutaj: Inwestor kontra wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią. Kiedy pojawi się aktualny harmonogram prac?
- Wykonawca budowy tunelu średnicowego w Łodzi, PBDiM Mińsk Mazowiecki wysłał do Zamawiającego PKP PLK aktualny harmonogram realizacji inwestycji. Harmonogram ten uwzględnia okoliczności uzgadniania rozwiązań technicznych czynionych w okresie od 2022 do 2024 roku. Do zamawiającego trafił także wniosek o zmianę terminu zakończenia inwestycji
- dodaje PBDiM.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.