Wojewoda zatwierdziła pozwolenie na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Prace przygotowawcze rozpoczęły się jeszcze w zeszłym roku.
- Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt
- mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.
Wzmacniają fundamenty Łódzkiego Domu Kultury
We wrześniu 2023 roku rozpoczęło się wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna. Zadanie realizuje firma Keller Polska. Wartość kontraktu to nieco ponad 93 mln zł.Oprócz wzmacniania fundamentów wykonawca prowadzi:
- budowę kanalizacji kablowej (podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej),
- przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych
- budowę sieci elektroenergetycznej.
Komora startowa, a zarazem wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace mają ruszyć w najbliższych tygodniach. Natomiast prace przy komorze wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej (TBM) ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów ŁDK.
Komora powstanie w sąsiedztwie ŁDK. CPK podpisała w grudniu umowę z Budimeksem. Wartość zadania to 147 mln zł.
- Przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi prace postępują systematycznie i zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową
- zapewnia Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Z Łodzi do Warszawy w 45 minut
Tunel będzie liczył 4 km i będzie miał średnicę ok. 14 m. Będzie zatem największym podziemnym tunelem kolejowym w Polsce, realizowanym metodą automatycznej TBM.Kolej Dużych Prędkości ma przyspieszyć podróżowanie koleją z Łodzi. Do Warszawy dojedziemy w 45 minut, natomiast do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min. Dziś podróż jest znacznie dłuższa.
"Nieodłączną częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę"
- czytamy w komunikacie prasowym.
Jaka jest przyszłość CPK po zmianie rządu?
Przypomnijmy, że CPK i KDP wywołały falę protestów, przeszły również przez województwo łódzkie. Protestowali mieszkańcy, którzy mają zostać wysiedleni. O przyszłości CPK mówił podczas swojego exposé premier Donald Tusk.
- Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny. Pan pełnomocnik ds. CPK w sposób otwarty, czytelny, bez dziwnych decyzji, na oczach wszystkich Polek i Polaków, zdecydują, jaka jest przyszłość CPK i będą w tym uczestniczyli wybitni i bezstronni eksperci. Będzie to projekt, który będzie służył w sposób racjonalny Polsce, Polkom i Polakom, tak jak służą i będą polskie regionalne lotniska, które budowaliśmy tak intensywnie
- mówił.
Tymczasem Dariusz Klimczak z PSL, obecnie minister infrastruktury, jeszcze przed zaprzysiężeniem mówił, że "nie wolno wyrzucić projektu CPK do kosza", bo projekt pochłonął już wiele pieniędzy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.