Budowa na łódzkim Śródmieściu
W tym tekście podamy Wam garść aktualnych danych związanych z budową tunelu średnicowego. Jak wiemy z oficjalnej informacji prasowej przesłanej przez PKP PLK, na przystanku Łódź-Śródmieście (rejon skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią oraz al. Kościuszki) zakończył się demontaż sieci trakcyjnej, a także torowiska tramwajowego. Przekładane są również podziemne instalacje i rozpoczęto budowę ścian szczelinowych pomiędzy Zachodnią oraz Wólczańską. W taki własnie sposób powstaje zewnętrzny korpus przystanku.Wiadomo, że przystanek Łódź-Śródmieście będzie miał 3 poziomy:
- -1 - antresolę handlowo-usługową,
- -2 - poziom techniczny,
- -3 - poziom peronów, około 23 m poniżej ulicy.
- od strony ul. Piotrkowskiej,
- od strony ul. Zachodniej,
- od strony ul. Wólczańskiej.
W rejonie przystanku Łódź-Śródmieście tunelownica przewierci się jesienią. Przejdzie przez ścianę zachodnią, a także wschodnią i dalej w strone komory demontażowej przy Łodzi Fabrycznej. Plany dotyczące zakończenie głównych prac na Śródmieściu przypadają na połowę 2023 roku. Po ustaleniach z miastem, na czas prac, wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Wzmocniono również konstrukcję okolicznych budynków, a na terenie dawnej synagogi pracują archeologowie.
Prace na łódzkim Polesiu
Oficjalna informacja przesłana przez PKP PLK zawiera więcej informacji.Przystanek Łódź-Polesie jest budowany przy zbiegu Ogrodowej oraz Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Łódź-Fabryczna. Tutaj także będziemy mieć do czynienia z trzema podziemnymi kondygnacjami. Dostęp do peronów zapewnią schody ruchome oraz windy. Na przystanku wykonano ściany szczelinowe, które sięgają 30 metrów głębokości. Jest górny strop obiektu oddzielający poziom -1 od poziomu -2. Wykonawca zaczął wydobywanie gruntu z poziomu -2.
Na przystanku Łódź-Koziny (u zbiegu Włókniarzy i Drewnowskiej) budowane są ściany szczelinowe zewnętrznej konstrukcji. Rozpoczęto budowę płyty stropowej, a później powstaną kolejne elementy przystanku, czyli płyta pośrednia oraz denna.
Tunelownice Katarzyna i Faustyna kontynuują budowę. Wydrążyły już ponad 1450 m podziemnych tras. 17 lutego, o czym wspominaliśmy, Faustyna wydrążyła pierwszy z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź-Kaliska oraz Łódź-Żabieniec z tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi-Fabrycznej. W następnym etapie Faustyna zostanie obrócona o 180 stopni. Na przełomie marca oraz kwietnia planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź-Żabieniec.
TBM Katarzyna wykonała już ponad 530 metrów głównego tunelu dwutorowego w kierunku Łodzi Fabrycznej. Zakłada się, że w kwietniu 2022 maszyna dotrze do przystanku Łódź-Polesie.
Warto też dodać, że postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Tunelownice muszą przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde oraz duże głazy narzutowe bądź piaski. Dla przykładu - Faustyna pokonywała duże głazy polodowcowe oraz żwir między Włókniarzy a Stolarską. Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie znajdują się urządzenia monitorujące oraz kontrolujące. Działania maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega m.in. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi oraz drganiom. Ograniczona jest także ingerencja oraz kolizje z miejską infrastrukturą (sieci ciepłownicze, energetyczne, wodne, gazowe i tym podobne). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren, a także dokonuje pomiarów drgań.
Plany zakładają, że prace budowlane zakończą się w 2023 roku. Kolejny rok potrwa wyposażenie tuneli w konieczne systemy i testy wszystkich urządzeń. Tunel ma być dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.