Dwie maszyny drążą tunel pod Łodzią. Czy zdążą na czas?
Trwa budowa podziemnej trasy kolejowej, czyli tunelu średnicowego w Łodzi.Pod koniec 2021 roku zakończył się tzw. rozruch technologiczny maszyn TBM, dzięki czemu Katarzyna i Faustyna (takie imiona noszą obie maszyny) są na w tej chwili na etapie budowy tuneli właściwych poza komorami startowymi.
Mniejsza maszyna TBM o imieniu Faustyna wybudowała już ok. 800 metrów tunelu. Po przejściu pod niską zabudową ul. Drewnowską i aleją Włókniarzy oraz obszarem Przystanku Koziny drąży tunel na odcinku Przystanek Koziny – Komora Odolanowska.
Z kolei Katarzyna, duża maszyna TBM, ring za ringiem przesuwa się w stronę budowanego przystanku Łódź Polesie. Ten TBM wykonał ponad 330 metrów tunelu, co nie jest zbyt pokaźnym wynikiem. Wpływ na takie tempo mają warunki geotechniczne.
- Maszyny muszą przejść m.in. przez zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Na tempo prac TBM Katarzyny wpływ miało również przejście przez soczewkę wodną. Wpływ na tempo prac mają również odkrycia archeologiczne jak np. fundamentów Wielkiej Synagogi w rejonie przystanku Łódź Śródmieście - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mimo nie najszybszych postępów przy budowie, termin zakończenia inwestycji został wyznaczony na 2023 rok.
Tunel średnicowy w Łodzi. Poważny test dla łódzkich kamienic
Dzień za dniem zbliża się najpoważniejszy i jednocześnie chyba najtrudniejszy etap budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Mowa o drążeniu tunelu pod kamienicami w Łodzi, m.in. w pobliżu ulic Piotrkowskiej, Zachodniej, Ogrodowej i Gdańskiej.Obecność maszyn pod wiekowymi kamienicami może okazać się ogromnym wyzwaniem dla budowlańców.
Przypomnijmy, że już we wrześniu przeprowadzono pierwsze relokacje mieszkańców w związku z budową tunelu. W etapie, gdy maszyna pracowała pod ul. Zana, miejsce zamieszkania na kilka dni zmieniło kilkanaście rodzin, którym na czas przejścia maszyny pod ich domami zapewniony został pobyt w hotelach i hostelach. Mieszkania były na ten czas zabezpieczone, a domy objęte całodobowym nadzorem.
- Na czas przejścia maszyny pod zabudową, dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu lokatorów – po wcześniejszym ustaleniu terminu - wykonawca może prowadzić czasowe relokacje mieszkańców do hotelu na okres 2-3 dni - tłumaczy Mirosław Siemieniec. - Obecnie maszyna pracuje pod terenem niezabudowanym. Następnie przejście TBM planowane jest pod kamienicami w Śródmieściu i Polesiu. Mieszkańcy o pracach i ew. zmianach będą informowani z odpowiednim wyprzedzeniem - dodaje.
Łódzkie „metro” będzie miało trzy przystanki. Jak postępuje ich budowa?
W ramach inwestycji budowane są trzy przystanki – Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki), Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego) oraz Łódź Koziny (w rejonie al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej), które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się po mieście. Zwiększą także dostępność do kolei centrum Łodzi zwłaszcza mieszkańcom miast współtworzących aglomerację Łódzką.Dla przystanku Łódź Polesie zakończono budowę ścian szczelinowych o głębokości 30 m. Powstał górny strop obiektu oraz strop oddzielający poziom -1 od poziomu -2. Wykonawca rozpoczął wydobywanie gruntu – tzw. metodą podstropową – z poziomu -2.
W obszarze przystanku Łódź Śródmieście zakończono demontaż torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej oraz wzmocniono konstrukcję okolicznych budynków. Trwają badania archeologiczne na działce, gdzie zostały odsłonięte fundamenty Wielkiej Synagogi. Rozpoczęto również budowę ścian szczelinowych między ulicami Zachodnią a Wólczańską.
Jeśli natomiast chodzi o przystanek Łódź Koziny, to tutaj budowane są obecnie ściany szczelinowe, które utworzą zewnętrzne ściany przystanku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.