Renowację rozpoczęto w roku 2018, aktualnie trwają prace nad zachodnią, południową i północną elewacją kompleksu, stąd zauważalne z ulicy Piotrkowskiej rusztowania. Prace przewidziano na okres ponad trzech miesięcy, konstrukcja została ustawiona zgodnie z przepisami i starannie zabezpieczona w taki sposób, aby umożliwić pieszym swobodne i bezpieczne poruszanie się chodnikiem.
Modernizacja ponad 1200 metrów kwadratowych elewacji to pracochłonny, wieloetapowy proces, dzięki któremu historyczna struktura fasady zabytkowej fabryki zostanie zachowana.
– Pierwszym krokiem będzie mycie wysokociśnieniowe całej elewacji, które ma na celu usunięcie wszystkich zanieczyszczeń, zwłaszcza z tlenku miedzi, czyli patyny. Następnie należy pogłębić pęknięcia, rysy i odkuć elementy słabe, głuche. Po ponownym myciu, które oczyści elewację z pyłu i gruntowaniu nastąpi naprawa uszkodzonych elementów, wypełnienie rys oraz zszycie pęknięć konstrukcyjnych. Kolejną czynnością będzie uzupełnienie wierzchniej wyprawy oraz jej scalenie z oryginalną strukturą. Dalej elewacja zostanie zagruntowana preparatem, który wyrówna chłonność podłoża. Na koniec przyjdzie farba krzemianowa w kolorze starej bieli – tłumaczy Aneta Makohon, kierownik budowy, właścicielka firmy specjalizującej się w renowacji obiektów zabytkowych. Wszystkie prace prowadzone są w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Po zakończeniu prac remontowych i przejściu kompleksowej modernizacji, najstarsze skrzydło CMWŁ stanie się przestrzenią wystawową poświęconą stałej ekspozycji prezentującej rozwój technologii włókienniczej. Powstanie również interaktywne eksperymentarium, w którym zgłębić będzie można tajniki obróbki surowców wykorzystywanych w przemyśle włókienniczym - czyli wełny i bawełny. Na jednym z pięter pojawią się także historyczne wystawy czasowe.
Modernizacja fasady Białej Fabryki to tylko część prac, które odbywają się w ramach projektu pod nazwą „Wzbogacenie oferty Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi poprzez modernizację infrastruktury, prace konserwatorskie i zakup wyposażenia”. Otrzymał on dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego całkowita wartość wynosi 15 458 994,85 zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 8 963 559,18 zł. Wkład własny Miasta Łódź to 6 397 376,63 zł.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.