Tunel Łódź. 20 metrów tunelu już wydrążone. Co dalej?
Maszyna TBM o średnicy ponad 13 metrów, pierścień za pierścieniem zmierza z komory startowej w rejonie ul. Stolarskiej/Odolanowskiej w stronę Łodzi Fabrycznej. Mechaniczny kret, przystosowany do pracy w trudnym łódzkim terenie, przeszedł już soczewkę wodną i wykonał ponad 20 m tunelu.!reklama!
Na czole pracuje kilkadziesiąt narzędzi skrawających i zgarniających grunt. Materiał ślimakiem trafia na taśmociąg i wyjeżdża na zewnątrz. Puste miejsce zastępowane jest obudową. Kołyskowate dziesięciotonowe elementy – tubingi tworzą pierścienie tunelu. Na jeden pierścień składa się osiem tubingów. Do tunelu tubingi opuszcza specjalny dźwig.
Tunel Łódź. PKP PLK: „Bezpieczeństwo jest priorytetem”
Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące najważniejsze parametry m.in.: kierunek przesuwu tarczy i osiadanie gruntu. Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ogranicza także ingerencję w tkankę miejską i minimalizuje kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Równocześnie wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Informacje o terminie zmiany lokum przekazywane są z wyprzedzeniem. Czasowa zmiana przewidywana jest na ok. 3-5 dni.
Maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunelu od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Równocześnie TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m, wykonuje pierwszy (w rejonu ul. Długosza) z 4 jednotorowych tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Tunel Łódź. Nowy tunel połączy Polskę
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Mimo ostatnich doniesień na temat kolejnych opóźnień w pracach przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi, wykonawca wciąż utrzymuje, że zakończenie inwestycji nastąpi na koniec 2022 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.