reklama
reklama

Kolej Dużych Prędkości: Wzmocnią fundamenty Łódzkiego Domu Kultury. Co z innymi budynkami?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Fundamenty Łódzkiego Domu Kultury zostaną wzmocnione, by budynek nie ucierpiał podczas drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości. Mieszkańcy Karolewa obawiają się o swoje kamienice. Strona rządowa uspokaja.
reklama

Tunel Kolei Dużych Prędkości drążony będzie w Łodzi

W Łodzi trwa budowa tunelu średnicowego. Coraz głośniej słychać obawy łodzian związane z pękaniem ścian lub całkowitą degradacją budynków. Czy łodzianie mogą mieć uzasadnione obawy również przed budową drugiego tunelu w Łodzi w ramach Kolei Dużych Prędkości?

-  Ile budynków popęka? Ile się zawali? Ktoś o tym myśli? - pisze pani Anna, mieszkanka Łodzi.

Czy potrzebny jest nam drugi tunel pod miastem? - pytają zaniepokojeni mieszkańcy Łodzi. Pod Łodzią prowadzone są już prace budowalne związane z realizacją inwestycji PKP PLK, budowany jest tunel, który połączy Łódź Kaliską z Łodzią Fabryczną i usprawni połączenia w rejonie Łodzi. Czy potrzebujemy jeszcze tunelu KDP?

- Tunel o długości ponad 4 km będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości. Jego początek zaplanowany jest na stacji Łódź Fabryczna, a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 - tłumaczy rzecznik CPK Konrad Majszyk. 

Pod koniec października spółka CPK ogłosiła pierwszy przetarg na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna. To bezpośrednio pod nim będzie rozpoczynał się tunel dalekobieżny CPK. W sąsiedztwie ŁDK powstanie także komora wydobywcza dla tarczy, która będzie drążyła tunel. Prace nad wzmocnieniem fundamentów Łódzkiego Domu Kultury mają rozpocząć się w pierwszej połowie 2023. Czy to wystarczy? Czy nie trzeba wzmocnić także innych budynków na trasie tunelu?

- Na dzisiaj według zebranej przez nas dokumentacji nie ma budynków poza ŁDK które wymagałyby dodatkowego wzmocnienia. Wybraliśmy właśnie taką trasę, która jest optymalna. Wzmocnienie Łódzkiego Domu Kultury wynika również z tego, że jest on bezpośrednio nad drążonym tunelem. W jego pobliżu będzie również wyjmowana tarcza, która będzie drążyła tunel. Mieliśmy zidentyfikowane te zagrożenia, dlatego już teraz z wyprzedzeniem zabezpieczamy fundamenty ŁDK. Zdecydowaliśmy się na budowę tunelu w technologi TBM, aby żadne inne budynki nie popękały i nie ucierpiały poważniej. Budynek ŁDK jest wyjątkowy, ponieważ jest przy samej komorze startowej, przy której tarcza nie zagłębi się jeszcze wystarczająco głęboko, aby bez dodatkowych zabezpieczeń można było spokojnie drążyć tunel - wyjaśnia Michał Jasiak, wicedyrektor Biura Strategii i Projektowania Programu Kolejowego CPK.

Prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi są na bardzo zaawansowanym etapie. W sierpniu spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną. To już jeden z ostatnich brakujących etapów przed wbiciem łopaty. 

- Podpis pod decyzją lokalizacyjną będzie jutro 10 listopada lub w przyszłym tygodniu - zapowiada Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki.

CPK - największa inwestycja kolejowa w Polsce

Podczas pobytu w Łodzi pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała zdementował informację podawaną w Internecie jakoby miało dojść do wstrzymania inwestycji CPK. Pytania dziennikarzy o najnowsze informacje podawane przez portal wprost.pl nazwał koniecznością "komentowania bzdur". Razem z wojewodą łódzkim Tobiaszem Bocheńskim ocenił, że kolej to ogromne możliwości dla mieszkańców regionu. Podkreślił, że inwestycje kolejowe w województwie łódzkim to nie tylko szansa na szybsze połączenia z Warszawą i Wrocławiem, ale również na zdobycie międzynarodowych inwestycji, które pozwolą Łodzi odwrócić negatywny trend demograficzny.

Dzięki CPK mają zyskać podróżni - podkreśla strona rządowa. Ze Zgierza do Warszawy pojedziemy o 28 minut krócej, a z Sieradza do stolicy kraju o godzinę. Z Łodzi do Warszawy czas podróży ma się skrócić z 1 godziny 10 minut do 45 minut. Zyskać mają Brzeziny dzięki nowej stacji kolejowej. Choć przypomnijmy, że wśród mieszkańców tej części województwa CPK i KDP budzą wątpliwości. 

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama