Pod Łodzią powstanie drugi tunel kolejowy. Ma mieć aż cztery kilometry
Tunel CPK, który ma powstać na zachód od stacji Łódź Fabryczna, to pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. W ciągu pięciu lat tunel ma się stać kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.Nowy tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości.
To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.
Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.
Z Łodzi do Warszawy w 45 minut. Tunel CPK dla kolei dużych prędkości
– Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Nowe rozwiązanie ma zapewnić pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny).
– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Łódzkie metro będzie miało młodszego kolegę
Przypomnijmy, że tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy, który w najbliższych latach powstanie w Łodzi.Spółka PKP PLK buduje w mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. To będzie jedyny punkt łączący oba tunele.
Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.