Tunel łączący dworzec Fabryczny z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem, trzy nowe podziemne przystanki kolejowe oraz podróż z Widzewa na Teofilów w 15 minut – korzyści płynących z tej inwestycji jest sporo, podobnie, jak sporo pojawia się zmian, które powodują nowe terminy.
Kiedy koniec budowy tunelu kolejowego pod Łodzią?
Przypomnijmy, jeszcze 18 marca podczas konferencji prasowej z udziałem Hanny Zdanowskiej i przedstawicieli wykonawcy tunelu oraz przedstawicielami PKP PLK twierdzono, że zgodnie z obowiązującym aneksem termin 2025 roku będzie dotrzymany.Niecały miesiąc później możemy już mówić o kolejnym – nowym – terminie zakończenia prac przy trasie kolejowej pod Łodzią.
- Obecnie prowadzone są rozmowy z wykonawcą dotyczące zawarcia Aneksu Terminowego, zgodnie z którym zakończenie prac nastąpi w 2026 r.
- informuje Rafał Wilgusiak, zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
PKP PLK wskazują, że nowy termin jest spowodowany głównie wykonaniem dodatkowych umocnień pod łódzkimi kamienicami oraz środki, bez których inwestycja nie zostanie ukończona.
- Realizacja tunelu w miejskiej tkance jest wyjątkowo skomplikowanym procesem budowlanym. Przeanalizowano szereg elementów mających wpływ na prowadzone prace, w wyniku których konieczna stała się zmiana terminu zakończenia Inwestycji. Główną przyczyną zmiany terminu zakończenia robót jest konieczność wykonania wzmocnień gruntu na trasie tunelu pomiędzy przystankiem Polesie a Łodzią Fabryczną w celu zapewnienia bezpiecznej realizacji inwestycji. Proces ten wymaga szeregu czasochłonnych przygotowań, a także dodatkowych nakładów finansowych
- tłumaczy Wilgusiak.
Przetarg na wzmocnienie gruntów ogłoszono na początku marca 2024 r. Koszt zabezpieczeń to prawie 150 milionów złotych netto. Biorąc pod uwagę dodatkowe koszty, które uwzględniono podczas tej inwestycji, jej wartość wzrosła z 1,3 mld (umowa z 2017 r.) do około 2 miliardów złotych (stan na kwiecień 2024).
PKP Polskie Linie Kolejowe: "były to czynniki niemożliwe do przewidzenia"
Spółka zapewnia, że na bieżąco kontrolują sytuację i postęp prac na budowie oraz wskazuje na trzy główne powody utrudnień przy inwestycji w ostatnich latach – pandemia, wojna na Ukrainie oraz inflacja.
- Należy podkreślić, że w trakcie trwania kontraktu występuje wiele dodatkowych okoliczności, które są trudne do przewidzenia. Przykładowo, wzrost cen surowców energetycznych, stali oraz innych materiałów oraz wydłużenie łańcuchów dostaw i niedobór pracowników wynikające m.in. z inflacji, pandemii Covid-19 oraz wojny na Ukrainie – były to czynniki niemożliwe do przewidzenia w momencie podpisywania umowy z wykonawcą inwestycji, PBDiM w 2017 roku
- dodaje przedstawiciel spółki.
W połowie kwietnia zaplanowano przeniesieniu ruchu tramwajowego w pobliżu budowy przystanku Łódź Śródmieście. Tramwaje pojadą przez specjalne torowisko tymczasowe, które sprawi, że ruch będzie się odbywał bez przeszkód.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.