Temat budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości, który ma powstać pod Łodzią to jeden z wielu wątków, który został poruszony na trwającej w Łodzi konferencji naukowo-technicznej „High Speed Railway Poland 2024”.
Kolei Dużych Prędkości w Łodzi - komora startowa na Retkini już powstaje
Tunel KDP, który zostanie poprowadzony od dworca Łódź Fabryczna na Retkinię ma być drugim, obok tunelu PKP PLK, bezpośrednim połączeniem pod ścisłym centrum Łodzi.Decyzja o jego budowie już zapadła, przygotowania trwają pełną parą – postępy inwestycji możemy obserwować m.in. przy Maratońskiej oraz przy Łódzkim Domu Kultury.
Inwestycja powstanie, ale konieczne jest znalezienie na nią funduszy.
- To będzie kolejny skok cywilizacyjny. Budowa Kolei Dużych Prędkości to nie jest śpiew przyszłości, bo już w tej chwili budowana jest komora wejściowa i wyjściowa tu, w Łodzi, będzie to główny węzeł Kolei Dużych Prędkości. Jako Polska startujemy także w ważnym przetargu na ostatnie środki w ramach programu CEF na pierwszy odcinek, to prawie 5 km pod Łodzią, koszt prawie 1,2 mld i tu możemy dostać dofinansowania 85%
- mówi Dariusz Joński, europoseł Koalicji Obywatelskiej, wicekoordynator EPL w Komisji Transportu i Turystyki.
Łącznie projekt budowy Kolei Dużych Prędkości ma zostać zrealizowany w znacznie większym zakresie. Początkowo zapowiadano odcinek Warszawa – Łódź i dalej na Poznań i Wrocław, jest szansa, że połączenia KDP będą docierać nie tylko do stolicy Wielkopolski, ale dalej, do stolicy Niemiec.
- To jest oczywiście początek, bo wiemy doskonale, że KDP to jest pierwotnie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław. Już na ten temat rozmawiałem z ministrem Malepszakiem i potwierdził jej realizację z Poznania dalej do Berlina. Tutaj w ramach tego transgranicznego projektu moglibyśmy w nowej perspektywie liczyć na pieniędze z Unii Europejskiej
- dodaje Joński.
Łódź dzięki inwestycjom w transport kolejowy stanie się stolicą paneli dyskusyjnych o tym, jak można inwestować m.in. środki europejskie.
Budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi
To właśnie w Łodzi ma się odbywać debata dotycząca Kolei Dużych Prędkości, która przypomni, jak ważna jest to inwestycja dla całej Europy.
- Jest też decyzja komisji transportu o przyjeździe przedstawicieli tutaj do nas, do Polski, do Warszawy i również do Łodzi. Co więcej, najważniejsza debata dotycząca kolei również KDP w ramach polskiej prezydencji odbędzie się właśnie w Łodzi z udziałem wicepremiera, ministrów i też polityków urzędników najwyższego szczebla w Europie. Mówię o tym dlatego, że nie ma teraz ważniejszej rzeczy w kontekście możliwości sfinansowania przez Unię Europejską. Myślę, że w przyszłym roku będzie okazja pokazać, co już zrobiliśmy i będzie możliwość też pokazania i przekonania naszych przyjaciół z Europy, że to jest bardzo istotne i może to być po prostu skokiem cywilizacyjnym - połączenie tej części Europy Wschodniej z zachodnią szybką koleją
- podkreśla europoseł.
O Kolei Dużych Prędkości rozmawiano także podczas Ogólnopolskiej, Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Techniczna „Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce” High Speed Railway Poland 2024.
Gośćmi wydarzenia są m.in. Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, Zbigniew Szafrański i Piotr Rachwalski z Centralnego Portu Komunikacyjnego, dr. inż. Maciej Kaczorek z PKP PLK oraz Maciej Sobieraj, prezes ŁKA.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.