Reklama

The Living Dead w Galerii Re:Medium

Autor:
k.s.
2019-12-19 23:31
wydarzenie
2019-12-20 (18:00)
-
2020-02-01 (18:00)

Już dziś odbędzie się wernisaż wystawy oryginalnych prac krakowskiego artysty Radka Szlęzaka.

Zeitgeist - Radek Szlęzak - fot. materiały MGS Zeitgeist - Radek Szlęzak - fot. materiały MGS

The Living Dead w Galerii Re:Medium

Imponujące będzie zakończenie 2019 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi – Galerii Re:Medium można zobaczyć prace krakowskiego artysty Radka Szlęzaka. Tytuł wystawy The Living Dead (pol. żywe trupy) odnosi się do obiektów, a bardziej precyzyjnie, do pomników stojących w przestrzeni publicznej, które w wyniku procesu zmian, czasem manipulacji i wypierania ze zbiorowej pamięci niepożądanych wydarzeń, bohaterów czy symboli skazane zostały na wymazanie. Warto zwrócić uwagę, że etymologia słowa pomnik wywodzi się od słowa pomnieć, czyli pamiętać. Są one zatem niejako wprzęgnięte w relacje pamięci. W takim sensie „żywe trupy” to obrazy zindoktrynowane i symbolizujące upadłe idee, które zostały skazane na wymarcie; nie dają się one jednak łatwo usunąć i powracają w nowej formie: czy to jako posiadające zupełnie nowe znaczenia, pierwotnie dla nich nieprzewidziane, czy to jako obrazy-szczątki, fizycznie okaleczone i uszkodzone.

Proces destrukcji ma często negatywny wydźwięk, choć jednocześnie i paradoksalnie, jako fakt posiadający swoją wizualną reprezentację, ma związek z mimowolnym gestem twórczym, przez co staje się kolejną kreacją, stwarzaniem nowej konstrukcji. Autor prac ujmuje to w następujący sposób:

„ różne obrazy zestawione/skomponowane ze sobą, wchodząc we wzajemne systemy współzależności, stwarzają nową potencjalność odbioru”

 i określa typ takiej relacji posługując się metaforyką biologiczną, jako sytuacją symbiotyczną. Gest likwidacji kreuje zatem nowe obrazy. Akt obrazoburstwa może znaleźć odbicie w niematerialnej dokumentacji świata mediów, które przyjmują rolę przekaźnika współczesnego stylu życia, wywierając wpływ zarówno na człowieka, jak i na całokształt współczesnej kultury ludzkiej. Media stają się też narzędziem marketingu politycznego, manipulowania odbiorcą, poprzez wykorzystywanie przekazu w celach politycznych lub propagandowych. Niekiedy destrukcja przybiera właśnie charakter performatywny, stając się niejako środkiem komunikacji, prowadzenia dialogu emocji, znaczeń, prowokując polemikę, dzięki czemu staje się istotnym głosem w dyskusji o stanie i kondycji naszej wspólnoty.

Indywidualna wystawa prac The Living Dead to pierwsza taka okazja, by odbiorcy w Łodzi mogli zapoznać się z twórczością Radka Szlęzaka z ostatnich lat. Ekspozycja obejmie nie tylko najnowsze prace, ale i te wcześniejsze, które wpisują się w koncepcję całej prezentacji. Najnowsze cykle, które pochodzą z 2019 roku to m.in. Zeitgeist, Powidoki historii,  Domnatio memoriae, A Specter is haunting the world, Totemy, Życie wewnętrzne, Żarłoczne oko.

Radek Szlęzak w swych pracach podejmuje głównie temat historycznej aktualizacji oraz dezaktualizacji obrazów, procesów politycznego kształtowania pamięci i walki o dominację w przestrzeni publicznej. Artyście bliska jest stylistyka filmów Davida Cronenberga, który korzystaja ze środków wyrazu horroru cielesnego (najważniejsze jest zagrożenie pochodzące z wnętrza ludzkiego organizmu). Obrazy, tworzone przez Radka Szlęzaka, nie imitują rzeczywistości, to żywe obrazy – organizmy, które przybierają formę cielesnych i organicznych metafor, a eksponując ideowe, estetyczne, semantyczne i polityczne wymiary zyskują nowe znaczenia.

/ na podstawie tekstu Adriany Michalskiej do folderu wystawy /

Radek Szlęzak – ur. w 1989 r. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka i dr. Michała Zawady w 2015 roku. Obecnie student Środowiskowych Studiów Doktoranckich oraz asystent w III Pracowni Interdyscyplinarnej prowadzonej przez Bogusława Bachorczyka na w/w uczelni. Mieszka, a także pracuje w Krakowie. Nagrodzony został wyróżnieniem regulaminowym podczas 43. Biennale Bielska Jesień 2017, jest finalistą 12. Konkursu im. Gepperta. Brał też udział w licznych wystawach w kraju i zagranicą, spośród których do najbardziej znaczących należały: wystawa indywidualna The Uncanny Valley w Galerii Szara Kamienica w Krakowie w 2017 roku; wystawy zbiorowa Komunikacja ze wszystkim, co jest, Fundacja Stefana Gierowskiego w Warszawie; wystawa zbiorowa XY: New Generation Polish-Hungarian Painting w MODEM w Debreczynie na Węgrzech, wystawa zbiorowa Imaginary Landscape II, Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MOCA), Tajpej, Tajwan, wystawa zbiorowa No Problem w galerii Potencja w Krakowie. Jest także stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso (2015).

Radek Szlęzak, The Living Dead
Galeria Re:Medium
Piotrkowska 113
wernisaż: 20.12.2019, godz. 18.00
20.12.2019 - 01.02.2020

kuratorka: Adriana Michalska


Źródło: MGS

Reklama
Sonda
Wybierz sportowe wydarzenie roku 2019!
Proszę wypełnić wszystkie pola!
Oddanych głosów:
3961
Reklama
Reklama
0.18500089645386